טיול יום בדרך הצבאית

אם אתם מגיעים לטביליסי ורוצים לצאת קצת מהעיר ולראות את הטבע המדהים של הרי הקווקז הקדישו לפחות יום וסעו לטיול בדרך הצבאית – אחת הדרכים הכי יפות בכל גאורגיה.

עכשיו עומדות בפניכם שתי אופציות, לשכור רכב ולעשות את המסלול בצורה עצמאית בזמן ובקצב שלכם או לקחת טיול עם נהג שייקח אתכם לכל המקומות השווים ועל הדרך גם יסביר לכם מה אתם רואים.
אנחנו העדפנו שלא לשכור רכב ולנהוג לבד כי שמענו שהנהגים באזור לא זהירים (בלשון המעטה) ובדיעבד ההחלטה הייתה מעולה בשבילנו. סגרנו את הטיול בחברת Art Travel דרך בחור מאוד נחמד בשם אריק.

התחלנו את היום בשעה 9:30 עם הנהג שלנו Levan שהגיע אלינו למלון עם רכב גדול מרווח ויצאנו לדרך.

Military Road Map
מנזר ג'ווארי (Jvari Monastery)

מנזר ג'ווארי שנקרא גם מנזר הצלב, הוא מנזר גאורגי אורתודוקסי מהמאה השישית שנמצא במחוז מצחתה. המנזר בנוי על גבי צוק המשקיף על העיר והוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מהתצפית ניתן לראות גם החיבור בין נהר האראגווי לנהר קורה ואת כנסיית סווטיצחובלי.
על פי המקורות, נינו הקדושה – המיסיונרית שעל פי האמונה ניצרה את הגיאורגים, עמדה באותו המקום כדי להתפלל ובנתה צלב על ההר הגבוה ביותר באזור מצחתה.

המנזר נבנה במקביל למנזר המצלבה בירושלים.

Mtskheta Georgia
Jvari Monastery
אגם ז'ינוואלי (Zhinvali Water Reservoir)

אחת מהנקודות היפות ביותר בדרך הצבאית זו ללא ספק התצפית באגם ז׳ינוואלי. האגם הוא למעשה הוא מאגר מים מלאכותי הממוקם על נהר אראגווי.

מעבר לנוף המהמם של האגם יש לו גם סיפור היסטורי מעניין – ממש מתחתיו קבורה העיר האבודה ז׳ינוואלי. עיר שלאורך ההיסטוריה הייתה שייכת לאליטה הגאורגית מכיוון שהייתה ממוקמת בצומת הדרכים של דרכי המסחר הגדולות. היא הייתה עשירה במבצרים, מגדלים וארמונות. לאורך מאות שנים המבנים האלו קרסו ונשארו הריסות אבל עדיין הטריטוריה של המקום הבטיחה אוצר ארכיאולוגי גדול.

בשנות ה-80 החליטה ממשלת ברית המועצות לבנות סכר באזור ובכך ליצור את האגם, הסיבה לבניית הסכר הייתה שטביליסי גדלה במהירות והיה צורך באספקת מים חדשה ומכיוון שהנהר היה עשיר במי קרחונים ז׳ינוואלי נחשב למקום המושלם.

בעקבות ההחלטה קמה מחאה גדולה ואיתן הפגנות רבות של תושבים שרצו לשמר את שטח הארכיאולוגי, אך זה לא ממש הטריד את הממשל הסובייטי שהציף את האזור ובכך קבר מאות שנים של היסטוריה מתחת ל-75 מטרים של מים.
אם תבקרו באגם בתקופת החורף, כאשר מפלס המים יורד, תוכלו לראות חלק קטן מהריסות העיר צץ מתוך המים, כמו למשל את הכנסייה הישנה מהמאה ה-12. ישנה אגדה שכל מי שיכול לצלול עמוק לתוך המים ולצלצל בפעמוני הכנסייה יזכה להגשים כל משאלה שבליבו.

כיום לאגם יש חשיבות רבה עבור אספקת המים של טביליסי, הוא מספק מי שתייה לחצי מאוכלוסיית העיר.

האגם נחשב לאחד המקומות המתויירים בגאורגיה. המים הכחולים-ירוקים וההרים יוצרים נוף מדהים והצבעים יפים בכל ימות השנה. אם אתם חובבי טבע או צילום המקום הזה הוא בגדר חובה!

Zhinvali Water Reservoir
מצודת אנאנורי (Ananuri Fortress Complex)

מצודת אנאנורי נבנתה במאה ה-17 על חוף אגם ז'ינוואלי ע״י הדוכסים לבית ארגווי, שושלת ששלטה באזור במשך מאות שנים. המצודה הייתה מקום מושבם של הדוכסים וגם זירה של לא מעט קרבות. למעשה אף אחד מהדוכסים לא מת באופן טבעי.

המצודה שמורה היטב ויש ממנה תצפית לאגם. בנוסף אליה, במתחם יש טירות נוספות ושתי כנסיות עתיקות. באחת מהן קבורים כמה מהדוכסים של ארגווי ובשנייה תוכלו לראות ציורי קיר יפים מהמאה ה-18.

בשנת 1739, המצודה הותקפה והוצתה וכל בית ארגווי נטבח. מאז עברו קרבות נוספים על המבצר עד תחילת המאה ה -19.
באחד הקרבות המצודה הייתה במצור אך היא לא הובסה בזכות מנהרה סודית שהובילה אל הנהר ודרכה סיפקו מזון ומים לפליטים שמצאו מקלט במצודה.
האויבים הצליחו ללכוד אישה בשם אנה, שהייתה מנורי, ועינו אותה כדי לחשוף את מיקומה של המנהרה אבל היא העדיפה למות במקום למסור את המידע. הסיפור הפך לאגדה, מכאן שם המצודה – אנאנורי.

Ananuri Fortress Complex
מסעדת Pasanauri

בזמן לארוחת הצהריים לבן עצר לנו במסעדת Pasanauri ושם ראינו מקרוב איך מכינים את החינקלי הצמחוני שהזמנו, בנוסף לקחנו מנה של חציל מגולגל עם רימונים, פטריות ממולאות בגבינה וגם איך לא, חצ'אפורי. המסעדה חמימה ונעימה עם שירות ואוכל טעים וטרי. מומלץ לעצור ולצבור כוחות עד היעד הבא.

Pasanauri Restaurant
מי מעיינות נדיבאני (Spring Water Nadibani)

המשכנו בדרך כשלפתע לבן עצר לנו בצד הדרך, הסתכלנו סביב ולמרות שהנוף היה מאוד יפה, עם עצים מוזהבים, שדה גדול שהלך בו עגל קטן וברקע ההרים המושלגים, לא ממש הבנו מה מיוחד במקום. עד שראינו רכב ובו זוג שממלא בקבוקים במים שיוצאים מן האדמה. לבן הסביר לנו שמדובר במים תוססים, כמו סודה שיש בהן תכונות ריפוי אמיתיות ושהם מועשרים בברזל (ולכן הצבע הכתום) והטעם? מזמינים אתכם לטעום ולספר לנו מה אתם חושבים.

Spring Water Nadibani
אתר הסקי גודאורי (Gudauri Ski Resort)

התחנה האחרונה שלנו הייתה אתר הסקי גודאורי. מבין כל המקומות בהם ביקרנו זה היה המקום העמוס ביותר אבל עדיין לא היה עמוס מידי. במקום יש שלל אטרקציות במחירים שונים, סקי, אופנועי שלג ורכבל שייקח אתכם לפסגה. לנו לא היה כל כך הרבה זמן במקום החלטנו לקחת את הרכבל לראש ההר.
הנסיעה ברכבל הייתה קצרה, הגענו למעלה במהירות והספקנו להתלהב מהשלג, לצלם כמה תמונות אבל תוך שניות הגיע ערפל ושלג כבד כל כך שלא הצלחנו לראות אחד את השני.
לצערנו העובדים במקום סימנו לכולם לחזור לרכבל ולעשות את דרכם למטה אז לא הייתה לנו ברירה אלא לעשות אחורה פנה ולרדת.
למטה כמובן המשיך לרדת שלג אבל זה רק העצים את החוויה הכייפית. מסביב יש כמה מסעדות, בתי קפה וחנויות שהיו סגורות עקב הקורונה אבל אנחנו מניחים שהן כבר הספיקו להיפתח.

קזבגי, אחד המקומות היפים שהיינו אמורים לבקר בהם היה סגור בגלל השלג, הכביש היה חסום לגמרי אז אם אתם מתכוונים לבקר בגודאורי כדאי לבדוק מראש אם הכביש פנוי או לחילופין לא להגיע לאזור בעונה המושלגת.

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע לגיאורגיה ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

Liberty Square Tbilisi

טביליסי שלא הכרתם

כל המקומות הכי שווים שאסור לכם לפספס בטביליסי

Patardzeuli Winery

טיול בחבל היין

יין טוב, גבינות וכרמים מרהיבים בחבל היין של גאורגיה

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.