כל מה שכדאי לראות בטביליסי

אם הייתם שואלים אותנו לאן אנחנו רוצים לטוס היינו יכולים לתת לכם רשימה ארוכה (מאוד) של מקומות מסביב לעולם, מה שבטוח זה שעד לא מזמן לא הייתם מוצאים את גאורגיה ברשימה, בעיקר כי לא כל כך הכרנו אותה לעומק. אבל הודות לקורונה החלטנו לחקור ולטייל במקומות חדשים וטסנו לעיר הבירה של גאורגיה – טביליסי, והופתענו לטובה! 
הטיול היה בתחילת האביב, בחודשים מרץ-אפריל ומזג האוויר היה עדיין קר אבל נעים.
ההחלטה לטוס הייתה ספונטנית והיו לנו רק ימים בודדים לקרוא על היעד החדש, אז כדי שאתם תגיעו מוכנים יותר מאיתנו ריכזנו לכם את כל המקומות שהכי אהבנו בטביליסי המהממת. 

איך להתנייד בטביליסי

Sketch Icons

"Bolt"

השימוש באפליקציית "בולט" היא הדרך המועדפת עלינו להתניידות ברחבי טביליסי. מהניסיון שלנו זו הדרך המהירה והמשתלמת ביותר.

Sketch Icons

מונית

הדרך היקרה ביותר להתניידות ברחבי טביליסי. נסענו במונית רק פעם אחת לאורך הטיול וזה לגמרי הספיק לנו כדי לעבור לאפליקצית "בולט".

Sketch Icons

אוטובוס

מהניסיון שלנו הנסיעה הייתה זולה מאוד אך צפופה בהתאם. לא הדרך המועדפת עלינו לנסיעה, אך לגמרי עושה את העבודה.

Sketch Icons
"Bolt"

השימוש באפליקציית "בולט" היא הדרך המועדפת עלינו להתניידות ברחבי טביליסי. מהניסיון שלנו זו הדרך המהירה והמשתלמת ביותר.

Sketch Icons
מונית

הדרך היקרה ביותר להתניידות ברחבי טביליסי. נסענו במונית רק פעם אחת לאורך הטיול וזה לגמרי הספיק לנו כדי לעבור לאפליקצית "בולט".

Sketch Icons
אוטובוס

מהניסיון שלנו הנסיעה הייתה זולה מאוד אך צפופה בהתאם. לא הדרך המועדפת עלינו לנסיעה, אך לגמרי עושה את העבודה.

אנחנו החלטנו לרכוש כרטיס נסיעות שחסך לנו כסף ונקרא טביליסי טרוול קארד (Tbilisi Travel Card).
זה כרטיס שמאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה הציבורית של טביליסי, כך שלא היינו צריכים להסתבך ולשלם כל פעם לפני נסיעה. ניתן להשתמש בטרוול קארד במטרו, באוטובוסים, בקווים המיני עירוניים ואפילו בכמה קווי רכבל. תוכלו לבחור את התקופה שתרצו להטעין את הכרטיס ולפי זה לשלם, מחירי הנסיעות הם: ליום אחד – 3 לארי, לשבוע – 20 לארי, לחודש – 40 לארי.
מטעינים את הכרטיס במכונות שבתחנות האוטובוסים או המטרו ומעבירים אותו בהקשה על המכונה כשעולים לאוטובוס או נכנסים למטרו. בדיעבד, זו הייתה החלטה מעולה שעזרה לנו להתנייד ביעילות ובקלות, לכן אנחנו מאוד ממליצים לכם לרכוש את הכרטיס.

ניתן לרכוש את הכרטיס פיזית בכל משרד תשלום של תחנות המטרו בעלות 2 לארי. במקרה שלנו, המלון סיפק לנו את הכרטיס בחינם והשארנו את הסכום כפקדון שהוחזר אלינו בצ׳ק אאוט.

שימו לב שהכרטיס מוגבל ל-20 נסיעות ביום והוא אישי, לא ניתן להעביר 2 נוסעים בנסיעה, צריך מרווח של 15 דקות בין ההקשה להקשה. בנוסף הכרטיס לא תקף לרכבל של פארק רייק – בשביל זה יש צורך בכרטיס MetroMoney.

במידה ותרצו לצאת מהעיר ולנסוע לבטומי אנחנו ממליצים לרכוש כרטיסים לרכבת מאתר 12GO.

מה לעשות בטביליסי

מגדל השעון
Clock Tower

באחד הרחובות הצדדיים של העיר העתיקה עומד מגדל שעון ייחודי שנראה כאילו הוא נלקח מתוך הסרט "עליסה בארץ הפלאות". השעון הוא חלק מתיאטרון הבובות העירוני ומושך אליו תיירים רבים שבאים לצלם אותו. השעון מכוסה אריחים שהוכנו בעבודת יד שמציגים סיפורים ודמויות שונות ובכל שעה עגולה תוכלו לראות דמויות קטנות שיוצאות מהמגדל ומצלצלות בפעמון הגדול.

Clock Tower Tbilisi

גשר השלום
Bridge of Peace

אחד מהאתרים המרכזיים והמיוחדים בעיר הוא גשר השלום. הגשר הוקם בשנת 2010, תוכנן על ידי האדריכל האיטלקי מיקלה דה לוקי והוא עשוי מפלדה וזכוכית. הגשר מעוצב בסגנון מודרני ועכשווי, הוא מחבר בין העיר העתיקה לעיר החדשה והפך לאחד מסמליה הלא רשמיים של טביליסי. היופי של הגשר בולט במיוחד בלילה בזכות תאורת ה-LED המושלמת, לא משנה איפה תעמדו הוא מצטלם יפה.

אחת הדרכים הטובות ביותר לצפות בגשר היא לעשות שייט לאורך נהר הקורה. בשייט תוכלו לראות גם את כל העיר העתיקה של טביליסי.

Bridge of Peace Tbilisi
Bridge of Peace Tbilisi
Bridge of Peace Tbilisi
Bridge of Peace Tbilisi

פארק רייק
Rike Park

לאחר שתחצו את הגשר תגיעו לפארק רייק היפייפה שמלא בצמחיה, פסלים, שבילי אופניים, מזרקה גדולה וגם אזור משחק לילדים. בנוסף, תוכלו למצוא בפארק מקומות רבים שמתאימים לפיקניק או סתם לשבת ולנוח.  

אחת האטרקציות המתויירות ביותר בפארק ובאופן כללי בעיר, זה הרכבל 360 של טביליסי. הרכבל מגיע עד למבצר נאריקלה והוא עובר מעל הנהר והעיר העתיקה. כשתעלו לרכבל, סביר להניח שהדבר שהכי ילהיב אתכם זה הרצפה שלו, משום שהיא שקופה ועשויה מזכוכית, כך שתוכלו לראות את כל הנוף המדהים של טביליסי בכל רגע בזווית של 360 מעלות. אנחנו ממליצים בחום לנסות את החוויה.

Rike Park
Rike Park

לסיור בעיר העתיקה של טביליסי תוכלו לרכוש כרטיסים אונליין בקלות וביעילות דרך אתר GetYourGuide. יש גם אפשרות לעשות את הסיור באופן פרטי עם נסיעה ברכבל של פארק רייק וטעימות יין.

ארמון המלכה דארג'ן
Queen Darejan Palace

כאשר תעלו מפארק רייק למעלה, במרחק הליכה קצר, תגיעו למרפסת טורקיז מקסימה שתלויה על צוק. המרפסת היא חלק מהארמון ששימש בעבר כמעון הקיץ של המלכה דארג'אן (המלכה לשעבר של קאחטי). בנוסף יש בארמון כנסייה שעם השנים הפכה למנזר. מהמרפסת תוכלו להשקיף על פארק רייק ועל טביליסי היפה. הכניסה היא ללא תשלום.

Queen Darejan Palace
Queen Darejan Palace

כנסיית מטחי
Metekhi Church

כנסיית מטחי היא כנסייה נוצרית אורתודוקסית שיושבת על צוק וצופה על הנהר. הכנסייה נבנתה בין השנים 1278 ל-1289 תחת שלטונו של המלך דמטריוס השני, מלך הממלכה הגאורגית המאוחדת. היא כבר שוחזרה מספר פעמים ולאורך השנים שימשה כמבצר, בית כלא בתקופה הסובייטית ואף כתיאטרון.
בחזית הכנסייה ניצב פסל של וחטנג גורגסלי, מלך איבריה, רכוב על סוס. הפסל נבנה בשנת 1961 בידי האמן אלגוג'ה אמשיקלי.

Metekhi Church

בתי המרחץ של טביליסי
Sulfur Baths of Old Tbilisi

גאורגיה ידועה במרחצאות הגופרית שלה. בתי מרחץ היסטוריים עם בריכות מים חמים עשירות בגופרית ובמינרלים טבעיים. אם אתם רוצים להתפנק בעיסוי או סתם להתחמם במעיינות בתקופת החורף הקפוא של טביליסי – זה המקום בשבילכם. כאן תוכלו לבחור בין המרחצאות הציבוריות לחדרים פרטיים, שניהם מחויבים לפי שעה.
אחד המרחצאות הבולטים הוא Jumah Mosque שנקרא גם המסגד של טביליסי. מסגד צבעוני ויפה שנבנה בשנת 1700 על ידי האימפריה העותומנית והיום משמש כמלון ספא.

Sulfur Baths of Old Tbilisi
Sulfur Baths of Old Tbilisi
Sulfur Baths of Old Tbilisi

הגנים הבוטניים של טביליסי
Tbilisi Botanical Garden

אם אתם רוצים לחוות קצת טבע אבל לא רוצים לנסוע רחוק, תוכלו לטייל בגנים מהממים ממש בתוך טביליסי. המקום ענק (שימו לב שיש כמה כניסות) מטופח ומרשים עם פינות מוצלות לישיבה, פסלים מיוחדים, גינות וצמחיה מכל העולם, פרחים עונתיים, מפל מים ונקודות תצפית על העיר. אלו הם הגנים בוטניים הגדולים ביותר בעבר הקווקז והיו הגדולים ביותר בברית המועצות לשעבר. בגנים ניצב הפסל המפורסם של כרתווליס דדה שצופה על כל העיר וניתן לראות אותו מכל פינה בעיר. זהו פסל אלומיניום ענק בגובה של 20 מטר של אישה הלבושה בשמלה גאורגית מסורתית ומסמל את הדמות הלאומית הגאורגית.

Tbilisi Botanical Garden
Tbilisi Botanical Garden

קתדרלת סמבה
Holy Trinity Cathedral (Sameba)

קתדרלת סמבה נקראת גם קתדרלת השילוש הקדוש והיא נחשבת למבנה הדתי הגדול ביותר בגאורגיה ובכל עבר הקווקז, היא נישאת לגובה של 87 מטרים וניתן להבחין בכיפת הזהב שלה כמעט מכל מקום בטביליסי. בנוסף, היא בין הכנסיות האורתודוקסיות הגדולות בעולם. הקתדרלה נבנתה בין השנים 1995 ו-2004 ובהחלט שמים לב שהיא חדשה, כשנכנסים רואים לאורך השביל גינה ירוקה ושופעת במזרקות, בנוסף יש במקום במגדל פעמון, מנזר וסמינר לפרחי כהונה.
הכניסה לכנסייה היא חופשית אך שימו לב שאם תרצו לבקר בפנים תצטרכו להגיע בלבוש צנוע – על הגברים ללבוש מכנסיים ארוכים ועל הנשים לכסות את הכתפיים וללבוש חצאית. (בכניסה למקום יש פיסות בד שניתן לקחת ולהתכסות איתן במידת הצורך).

Holy Trinity Cathedral Sameba
Holy Trinity Cathedral Sameba

הכרוניקה של גאורגיה
Chronicles of Georgia

אנדרטה עצומה ומרשימה המתארת את ההיסטוריה של המדינה ומוקדשת לציון 3,000 שנה לממלכת גאורגיה ול-2,000 שנה להפצת הנצרות. האנדרטה נבנתה בשנת 1985 ועוצבה ע"י הפסל הגאורגי צורב צרתלי אך מעולם לא הושלמה. למרות זאת, אי אפשר שלא להתרשם מהגודל, העיטורים והמבנה המפואר המורכב מ-16 עמודים בגובה של 30-35 מטר.
כדי להגיע לאנדרטה תצטרכו לעלות במדרגות על גבעה שמשקיפה על כל העיר והים של טביליסי, כך שעל הדרך גם תזכו גם לתצפית מדהימה.
הכניסה חינם והאתר פתוח 24/7. אסור לפספס.

Chronicles of Georgia

פארק מטאצמינדה
Mtatsminda Park

אם אתם חובבי פארקי שעשועים כמונו, אנחנו ממליצים לכם לעלות לנקודה הכי גבוהה בעיר ולהגיע לפארק הכי כייפי בטביליסי. פארק מטאטסמינדה הוא פארק שעשועים הממוקם בפסגת הר המשקיף על כל העיר.
הכניסה לפארק היא חופשית והתשלום הוא רק בעליה על מתקנים, בפארק יש רכבת הרים, מגלשת מים, בתי קפה ושלל דוכנים מגניבים. הנקודה הכי גבוהה בפארק היא בגלגל ענק ממנו תוכלו לזכות לתצפית מרשימה על טביליסי.

בפארק מטאטסמינדה מקיימים חתונות ויש בו אולם אירועים מהמם, אז אם באמצע הטיול נהיה לכם חשק לחתונה ספונטנית קחו את זה בחשבון. 

Mtatsminda Park
Mtatsminda Park

גלריה 27
Gallery 27

מעבר לדלת דיי סתמית בעיר העתיקה של טביליסי נמצא המקום הצבעוני והמופלא הזה – גלרייה 27.  אחרי עלייה במדרגות פוטוגניות במיוחד מגיעים לגלריית אומנות שמעוטרת בחלונות ויטראז מהפנטים.
בגלריה עצמה ניתן לקנות מוצרי אומנות מקומיים.
למעלה גרות מספר משפחות אז אם אתם מגיעים להצטלם השתדלו לעשות זאת בשקט עם מינימום הפרעה למי שגר במקום.

Gallery 27 Tbilisi
Gallery 27 Tbilisi

כיכר החירות
Liberty Square

הכיכר המרכזית של טביליסי נמצאת בקצה של שדרות רוסתוולי המפורסמת (הרחוב המרכזי של העיר). בכיכר תוכלו לראות את בית העירייה של טביליסי, הסניף הראשי של הבנק של גאורגיה, מוזיאון האמנות ואת מלון היוקרה Marriott. במרכז הכיכר ניצב פסל מוזהב של גורגיאס הקדוש (סנט ג'ורג'), הקדוש המגן של גאורגיה. בכיכר התרחשו כמה ציוני דרך חשובים בהיסטוריה של גאורגיה, ביניהם ההפגנות שהובילו להכרזת העצמאות של גאורגיה ע״י הממשל הסובייטי ומכאן הגיע שם של הכיכר.

Liberty Square Tbilisi

שוק הפרחים של טביליסי
Flower Pavilion

בכיכר אורבליאני תוכלו למצוא שלושה ביתנים צבעוניים וגדולים מקושטים בזרי פרחים מכל מיני סוגים כחלק מפרויקט "טביליסי החדשה" שהוקם בעיר. השוק כל כך מיוחד ויפה שהוא פשוט עשה לנו חשק לקנות את כולם.

Flower Pavilion Tbilisi
Flower Pavilion Tbilisi

שוק הפשפשים
Flea Market Dry Bridge‬

שוק הפשפשים הוא שוק פתוח ויוצא דופן שבו מוצגות בכל יום מבחר גדול של סחורות החל מעתיקות ותכשיטים ועד ליצירות אומנות וכלי בית. הסחורות מפוזרות על הרצפה או על שולחנות קטנים והמחירים משתנים בעיקר לפי המצב רוח של המוכר, אז אל תשכחו להתמקח אם מצאתם פריט מיוחד שאהבתם.

Flea Market Dry Bridge‬
Flea Market Dry Bridge‬
Flea Market Dry Bridge‬

פבריקה
Fabrika

תתכוננו לבלות את הערב במקום הכי שווה בעיר. מבחוץ זה נראה כמו מלון פשוט אבל כשנכנסים מגלים חצר גדולה מלאה בציורי קיר, בתי קפה וברים, אולפני אמנים וגם הרבה צעירים שיושבים בכייף על בירה.
הפבריקה הוא מקום פופולרי מאוד בקרב המקומיים והתיירים והוא בגדר חובה לדעתנו, יותר מזה אם אתם באזור מומלץ לראות את המקום גם ביום וכמובן שגם בערב. בטוחים שתהנו.

Fabrika Tbilisi
Fabrika Tbilisi

שוק "דינמו מרקט״
Dinamo Market

דינמו מרקט הוא השוק המרכזי והגדול ביותר של טביליסי. הוא ממוקם ליד אצטדיון הכדורגל, ויש בו מבחר של פריטים במחירים זולים החל מאוכל, זהב, ביגוד, צעצועים, כלי בית או סתם מזכרות. השוק פתוח מהבוקר עד סביבות 19:00 בערב, מרוב שהוא גדול אתם תרגישו כמו בעיר תחתית. ליד השוק עצמו יש מתחם שלם עם כמה מפלסים של מוצרי אלקטרוניקה, סלולר ומחשבים (אנחנו עד עכשיו מתחרטים שלא קנינו שם יותר דברים), חנויות אופנה עם זיופים מדויקים מאוד של המותגים המוכרים והכל במחירים מעולים. מומלץ.

Dinamo Market Tbilisi
Dinamo Market Tbilisi

מוזיאון האשליות
Museum of Illusions

אם התעייפתם מכל הטיולים, היכנסו למוזיאון האשליות לשעה (או יותר תלוי בכם) של צחוק ומנוחה. במוזיאון יש שתי קומות של כל מיני תעתועים נחמדים עם הסברים על איך זה בידיוק עובד. 
בדרככם החוצה מהמוזיאון אל תשכחו לבקר בחצר הצבעונית של המתחם. 
הכניסה עולה 19.5 לארי למבוגר.

Museum of Illusions Tbilisi
Museum of Illusions Tbilisi
Museum of Illusions Tbilisi

קניון איסט פוינט
East Point Mall

קניון איסט פוינט הוא קניון פתוח שממוקם לא רחוק משדה התעופה ועם חניה חופשית. בקניון יש כמה מתחמים, חלקם בחוץ וחלקם במבנה מקורה. מבחר של חנויות אופנה, מתחם אוכל, מתחם שלם של כלים ומוצרים לבית ועוד. רוב החנויות שייכות למותגים מוכרים – H&M, זארה, ניו יורק, Stadivarious, Ovs, מיניסו ובחלקם ניתן למצוא גם עודפים, המחירים סבירים מאוד ויש לא מעט מציאות. בנוסף יש בקניון סניף עצום של הסופרמרקט קארפור והכל במחירים מעולים.

East Point Mall

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע לטביליסי ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

איפה לישון בטביליסי?

4/5

אנחנו שהינו במלון בוטיק קטן ומהמם שממוקם בעיר העתיקה של טביליסי ומספק גישה נוחה לכל מקום שתרצו להגיע. הוא במרחק של כמה דקות הליכה מקניון Galleria Tbilisi וכיכר החרות. 

צוות המלון היה מאוד אדיב ושירותי ועזר לנו בכל דבר שהיינו צריכים במהלך השהייה שלנו, מכרטיס נסיעות לאוטובוס ועד להזמנת בדיקת קורונה עד למלון. במלון יש חדר כושר, סאונה ובריכה מקורה.

Shota Rustaveli Boutique Hotel
Shota Rustaveli Boutique Hotel room
Shota Rustaveli Boutique Hotel pool

מלונות נוספים בטביליסי

5/5

מלון 5 כוכבים מפואר במרכז העיר שמתאים לכל מי שרוצה להתפנק בחופשה, עם קזינו, בריכה, מתקני ספא וסקיי בר בקומה בקומה ה-18 משקיף על טביליסי. המלון מומלץ מאוד אצל ישראלים.

Radisson Blu Iveria Hotel
5/5

מלון 5 כוכבים חדש ומפואר במיקום מעולה. המלון מעוצב בסגנון איטלקי ומציע מתחם ספא, בריכה, מכון כושר ומגוון מסעדות. הארוחת בוקר אגב מעולה. המלון מומלץ מאוד אצל ישראלים.

מלון מומלץ בטביליסי Ambassadori Tbilisi
4/5

מלון 4 כוכבים כשר בעיר העתיקה של טביליסי עם נוף מדהים להרים. המלון מציע חדר כושר, בריכת שחייה ואוכל מעולה לשומרי כשרות. המלון מומלץ מאוד אצל ישראלים.

מלון מומלץ בטביליסי Cron Palace Tbilisi Hotel
4/5

מלון 4 כוכבים במיקום מעולה על גג קניון "גלריה טביליסי". במלון תהנו מארוחת בוקר מגוונת וטעימה, בר משקאות וקוקטיילים ושירות נפלא של הצוות. המלון מומלץ מאוד אצל ישראלים.

מלון מומלץ בטביליסי Radius Hotel Tbilisi

מסעדות מומלצות בטביליסי

טביליסי מלאה במסעדות, ברים, בתי קפה ואוכל רחוב. אנחנו ממליצים לחוות את הטעם האמיתי של המטבח הגרוזיני, שמציע הרבה סוגי מאכלים, החל מחאצ׳פורי וחינקאלי ועד לקינוחים המקומיים כמו הצ׳ורצ׳חלה המפורסמת. צירפנו לכם חלק קטן ממסעדות שביקרנו בהם ואהבנו.

סיורי אוכל ויין בטביליסי

אחת החוויות המיוחדות שתוכלו לעשות בטביליסי זה סיור טעימות ברחבי העיר עם מדריך מקומי. הגיאורגים מאוד מתגאים ביינות שלהם, לכן טעימת יין מקומי בגיאורגיה היא על גדר חובה!
במידה ותרצו לעשות את הסיורים אנחנו ממליצים להזמין מקומות מראש באתר GetYourGuide .

טיולי יום מחוץ לטביליסי

טיול יום בדרך הצבאית

יציאה מהעיר לטיול יום דרך הנופים הכי יפים של הרי הקווקז

Patardzeuli Winery

טיול בחבל היין

יין טוב, גבינות וכרמים מרהיבים בחבל היין של גאורגיה

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר