ביקור בנאפולי והעיר האבודה פומפיי

את הטיול שלנו בדרום איטליה התחלנו בנאפולי, ישנו בעיר שלושה לילות מתוכם יום אחד הוקדש ליום טיול בפומפיי.

לנאפולי, בירת מחוז קמפניה אומנם אין יחסי ציבור טובים כמו שיש לרומא, אבל אם תצליחו להתעלם ולהתעלות מעל הדברים הרעים ששמעתם עליה, תגלו את אחת הערים הכי מיוחדות שיש באיטליה.
היא אולי לא מבריקה ומצוחצחת והאנשים בהחלט קולניים (ושמחים), אבל אלו הדברים שמרכיבים את הקסם המיוחד של המקום בו הומצאה הפיצה!

לא סתם נאמר עליה "לראות את נאפולי ולמות", העיר השלישית בגודלה באיטליה מבחינת מספר תושבים (אחרי רומא ומילאנו) מתהדרת בסגנון ייחודי שאפשר למצוא רק כאן, אוכל טעים וכמובן נוף מרשים להר הגעש וזוב.

לנאפולי הגענו מרומא, לקחנו רכבת מ-Roma Termini (התחנה המרכזית ברומא) אל Napoli Centrale (התחנה המרכזית של נאפולי) ומשם לקחנו מונית למלון. את הכרטיסים לרכבת רכשנו מראש דרך אתר Omio. 
שימו לב – לאחר שתכנסו לקישור הכניסו את התאריך המבוקש ויופיעו בפניכם כל האפשרויות עם המחירים של הכרטיסים.

איך להתנייד בנאפולי

Transportation Sketch Icons Metro c1

רכבת תחתית

יש שני קווי מטרו מרכזיים שחוצים את העיר (אך לא מכסים את כולה) דרך פשוטה להתניידות.

פוניקולר

סוג של רכבל שמשמש תיירים רבים. תוכלו לקחת את אחד הקווים לנקודות התצפית על העיר.

Sketch Icons

אוטובוס

הדרך היעילה ביותר להתניידות בנאפולי היא אמצעות אוטובוס, אך שימו לב שבד"כ הקווים צפופים מאוד.

Transportation Sketch Icons Metro c1
רכבת תחתית

יש שני קווי מטרו מרכזיים שחוצים את העיר (אך לא מכסים את כולה) דרך פשוטה להתניידות.

פוניקולר

סוג של רכבל שמשמש תיירים רבים. תוכלו לקחת את אחד הקווים לנקודות התצפית על העיר.

Sketch Icons
אוטובוס

הדרך היעילה ביותר להתניידות בנאפולי היא אמצעות אוטובוס, אך שימו לב שבד"כ הקווים צפופים מאוד.

שימו לב על מנת לעלות על אחד מקווי האוטובוס בנאפולי עליכם לרכוש את הכרטיסים מראש באחת מחנויות הטבק והעיתונים או בחלק מבתי הקפה. אך ניתן גם לרכוש כרטיס נסיעה חופשית של ANM למספר שעות, יש גם כרטיסים יומיים, שבועיים וחודשיים. הכרטיס מאפשר נסיעה חופשית בכל קווי האוטובוס והרכבות של נאפולי ובכל שעות היום, כך שלא תצטרכו להסתבך ולחפש איפה לקנות כרטיס לפני כל נסיעה, אם אתם מתכננים יותר מנסיעה אחת בעיר אנחנו ממליצים לקנות את הכרטיס ולנסוע בחופשיות.

מה לעשות בנאפולי

גלריית אומברטו הראשון
Galleria Umberto I

גלריית אומברטו הראשון אשר נבנתה בשנת 1877, נמצאת במרכז נאפולי ומזכירה במידה מסויימת את גלריית ויטורי אמנואלה השני שנמצאת במילאנו. במילאנו היא אומנם מלאה בחנויות יוקרה, ובנאפולי בחנויות במחירים יותר עממיים אבל זהו בידיוק ההבדל הניכר בין צפון איטליה לדרום.
אם תסתכלו על הריצפה, ממש במרכזו של המבנה המרשים, תוכלו לראות יצירת פסיפס עם מצפן הרוחות וגלגל המזלות, מדובר בשיחזור של הריצפה המקורית שנהרסה במלחמת העולם השנייה.

לפי המסורת, אתם צריכים לעמוד על סמל המזל שלכם על רגל אחת, לקפוץ שלוש פעמים ובפעם הרביעית לבקש משאלה ולקפוץ החוצה מהמעגל, אנחנו אומנם לא ניסנו את זה אבל אין לכם מה להפסיד, אולי תתגשם לכם משאלה.

Galleria Umberto I - נאפולי

קסטל נואובו
Castel Nuovo

קאסטל נואובו (פירוש השם מאיטלקית – "הטירה החדשה") היא אחד האתרים המוכרים ביותר בנאפולי, בעיקר בזכות גודלה והמיקום המרכזי שלה, הטירה נמצאת בכיכר העירייה וליד הנמל, על חוף מפרץ נאפולי.

קאסטל נואובו נבנתה בימי הביניים על ידי מלך נאפולי וסיציליה, שארל הראשון משושלת אנז׳ו. באותה תקופה הטירה שימשה כמקום מגורם של מלכי נאפולי, מאז היא שופצה והורחבה פעמים רבות ואפילו שרדה מספר מצורים.

היום הטירה משמשת כמרכז מנהלי, אטרקציה תיירותית ומוזיאון שמציג את ההסטוריה של נאפולי.

Castel Nuovo - נאפולי
Castel Nuovo - נאפולי

כיכר פלבישיטו
Piazza Del Plebiscito

פיאצה דל פלבישיטו היא הכיכר המרכזית של נאפולי ואחת הכיכרות המפורסמות באיטליה. במשך שנים היא שימשה כמגרש חניה עד לשנת 1994 ומאז נסגרה התנועה לכלי רכב. הכיכר נקראת על שמו של הפלבישיטה (משאל עם שנערך בשנת 1860 בו הוחלט שנאפולי תצטרף לממלכה המאוחדת של איטליה).

כיכר פלבישיטו היא כיכר ענקית שבצידה האחד נמצאת כנסיית סן פרנצ'סקו די פאולה (Basilica San Francesco da Paola) שנבנתה בהשראת הפנתאון ברומא, ובצידה השני של הכיכר נמצא הארמון המלכותי של נאפולי.

Piazza Del Plebiscito - נאפולי

הארמון המלכותי של נאפולי
Palazzo Reale di Napoli

הארמון המלכותי משמש כמוזיאון ויעד תיירותי היסטורי. כפי שציינו קודם, הארמון ממוקם בפיאצה דל פלבישיטו והוא נבנה בשנת 1600 על ידי דומניקו פונטנה עבור המלך פיליפ השלישי, על מנת לארח את מלכי ספרד. הארמון היה רק חלק אחד מארבעת הארמונות ששייכים לשושלת בורבון ששלטה באותה תקופה בממלכת נאפולי.

כבר בכניסה לארמון אפשר לחוש בתחושה מלכותית ומרשימה. ישנה אפשרות לקחת סיור בארמון בו תוכלו לראות את החדרים העתיקים, השיש, הציורים, התמונות וכל הקישוטים שמאפיינים את חיי המלכות. בנוסף, יש את התיאטרון, בית המשפט, חדר הכס, אולם מריה כריסטינה וגם תצפית מרהיבה על נאפולי.

Palazzo Reale di Napoli - נאפולי
Palazzo Reale di Napoli - נאפולי

טיילת סנטה לוצ'יה
Lungomare Santa Lucia

טיילת סנטה לוצ'יה היא טיילת יפייפיה שמשתרעת לאורך החוף של נאפולי שתספק לכם נוף מרהיב לים ולהר הגעש וזוב. הטיילת מושלמת לטיול רגלי או לרכיבה על אופניים כשלאורכה יש מגוון בתי מלון ומסעדות.
הטיילת שייכת לרובע סנטה לוצ'יה ולכן נקראת כך. החלק המעניין ביותר של הטיילת נמצא ברחוב נאזאריו סאורו (Nazario Sauro) שם תוכלו ליהנות מאוכל מקומי ודוכני שייקים/גלידה מסביב לנמל הדייגים ולראות את היאכטות היפות שעוגנות במפרץ.

Lungomare Santa Lucia - נאפולי
Lungomare Santa Lucia - נאפולי

קאסטל דל'אובו
Castel Dell'ovo

מבצר קאסטל דל'אובו שנמצא על קו החוף של נאפולי נקרא גם "טירת הביצה", זאת בגלל האגדה שאומרת שיש ביצה קסומה שמוחבאת בין יסודות המבצר. לפי הסיפור העתיק המשורר הרומי וירגיליוס, שהיה אחראי על החבאת הביצה, הבטיח שאם הביצה תישבר העיר תסבול מאסון גדול.

לאורך ההיסטוריה הארוכה של הטירה היא שימשה להגנת העיר, כבית סוהר וכבית מלכותי, כיום היא משמשת לאירועים ותערוכות זמניות. הטירה אומנם כמעט ריקה אך יש ממנה תצפית מהממת על מפרץ נאפולי והר וזוב.
הטירה נמצאת באי בורגו מרינארו, האי בו התיישבו היוונים לראשונה במאה ה-7 לפני הספירה, והיא נבנתה על ידי הנורמנים במאה ה-12.

הכניסה בחינם אך יש צורך להירשם מראש באתר (ההנחיות משתנות לאורך תקופת הקורונה).

Castel Dell'ovo - נאפולי

רחוב טולדו
Via Toledo

ויה טולדו ממוקם ברובע ההיסטורי ונחשב לרחוב הקניות המרכזי והגדול ביותר בנאפולי. הרחוב קיים עוד מהמאה ה-16 כשהספרדים שלטו בעיר והוא נקרא על שמו של המשנה למלך ספרד, דון פדרו מטולדו, ששימש כמושל נאפולי.
ויה טולדו הוא למעשה מדרחוב גדול שממנו יוצאות סמטאות ציוריות ויפות עם דוכנים מקומיים, בין היתר תמצאו שם הרבה אקססוריז של כדורגלן העבר דייגו מראדונה ששיחק בנאפולי ונחשב לאליל אצל הנאפוליטנים. לאורך הרחוב עצמו תמצאו מגוון חנויות אופנה מפורסמות ומותגים מוכרים.
אנחנו רכשנו בויה טולדו את כרטיס הסים ששימש אותנו לאורך כל הטיול באיטליה בחנות WINDTRE (תזהו אותו לפי הלוגו הכתום W3).

הרחוב מתחיל מפיאצה דאנטה (Piazza Dante), כיכר גדולה ומפורסמת נמצאת הפנימייה הלאומית המרשימה של ויטוריו עמנואל השני (Convitto Nazionale Vittori Emanuele II‎‏‏) והוא מסתיים בפיאצה טריסטה אי טרנטו (Piazza Trieste e Trento) היפה עם מזרקת הארטישוק.

Via Toledo - נאפולי
Via Toledo - נאפולי
Via Toledo - נאפולי
Convitto Nazionale Vittorio Emanuele II

תחנת המטרו של רחוב טולדו
Toledo Metro Station

נסיעה ברכבת היא צורת התניידות נוחה ויעילה ברחבי נאפולי ובאיטליה בכלל. בדרך כלל אין סיבה להתעכב על תחנה מסוימת אבל תחנת המטרו ברחוב טולדו היא אחת היפות והמגניבות שיש, יש אפילו שמכנים אותה התחנה המרשימה ביותר בכל אירופה.
החלק היפה ביותר לדעתנו הוא החלק שאמור לדמות את הים, בעזרת משחקים של השתקפויות, אור וצבע, לרגע תרגישו שאתם נמצאים בין גלי הים. אם אתם באזור אנחנו ממליצים לכם להגיע ולהתרשם מהתחנה, גם אם אתם לא באמת צריכים לנסוע לשום מקום.

Toledo Metro Station - נאפולי

קתדרלת נאפולי
Duomo di Napoli

הכנסייה הראשית של העיר שנקראת גם בשמה הרשמי כנסיית סנטה מריה אסונטה (Cattedrale di Santa Maria Assunta) או הקפלה המלכותית על שם ג'נארו הקדוש (The Royal Chapel of the San Gennaro Treasure). היא נמצאת במרכז ההיסטורי של נאפולי, ברובע ספאקנאפולי, על הרחוב המפורסם Via Duomo.

קתדרלת נאפולי היא קתדרלה רומית קטולית ובה יושב הארכיבישוף של העיר. היא נבנתה בסוף המאה ה-13 ע״י מלכי נאפולי והוקדשה לזכרו של פטרון העיר האהוב, ג'נארו הקדוש. לאורך השנים הקתדרלה שופצה פעמים רבות, השיפוץ המשמעותי ביותר היה אחרי רעידת האדמה בנאפולי בשנת 1349.

הקתדרלה היא אחד המבנים המרשימים והחשובים בעיר, מבחינה דתית וגם אמנותית. היא גדולה מאוד ובפנים יש כמה חדרים ואולמות תפילה ייחודיים שמציגים יצירות אמנות מתקופות שונות.

ליד הכנסייה קיים מוזיאון המוקדש לאותו פטרון מפורסם – Museo del Tesoro di San Gennaro. הכניסה לקתדרלה ללא תשלום, אך על מנת לבקר במוזיאון תיאלצו לרכוש כרטיסים.

Duomo di Napoli - נאפולי
Duomo di Napoli - נאפולי

רובע ספאקנאפולי
Spaccanapoli

אחד האזורים שכדאי לכם לבקר בהם בזמן שאתם בנאפולי הוא רובע ספאקנפולי, השכונה הכי תוססת בעיר. השכונה נמצאת במרכז ההיסטורי העתיק של נאפולי ומורכבת מסימטאות צרות ויפות, גלריות, חנויות קטנות ומיוחדות והכי חשוב – אוכל נאפוליטני מעולה! בנוסף, זו גם השכונה שמאופיינת כאזור הבילוי של חיי הלילה בעיר.

חוץ מקתדרלת נאפולי יש עוד כמה נקודות עניין שאנחנו ממליצים להגיע אליהן כמו ארמון ונציה, בזיליקה סן לורנזו מג'ורה (Complesso Monumentale San Lorenzo Maggiore) ובזיליקה סנטה קיארה (Complesso Monumentale di Santa Chiara) שבה תמצאו מוזיאון ארכיאולוגי וקברים עתיקים. בערב אנחנו ממליצים להגיע לפיאצה סן דומניקו מג׳יורה (Piazza S. Domenico Maggiore) שם תוכלו להנות מהברים ומחיי הלילה.

ספאקנפולי הייתה השדרה המרכזית של נאפולי עוד בתקופה שהייתה עיר יוונית-רומית עתיקה בשם נאפוליס. מאז ועד היום מה שמאפיין את השכונה זו הצפיפות, הרעש והבלגן שבה.

לפי מה שאומרים האיטלקים, בנאפולי קיימת הפיצה הטובה ביותר בעולם ומי אנחנו שנתווכח עם האיטלקים. כפי שאתם יודעים בנאפולי המציאו את הפיצה, והפיצרייה הראשונה והעתיקה ביותר בעיר היא הפיצרייה של ג'ינו סורבילו (Gino e Toto Sorbillo), אנחנו מודים שכשראינו את התור למסעדה לא התכוונו לחכות (היה פשוט טירוף של אנשים ולא היינו בטוחים שהתור שווה את המהומה) אבל בגלל שלא כל יום יוצא לנו לבקר בנאפולי, למחרת חזרנו מוקדם וחיכינו בתור (שבסוף לא היה כל כך נורא) כי לא היינו מוכנים לוותר על הפיצה המפורסמת. לדעתנו ההמתנה הייתה שווה את זה.
לסיום הערב אנחנו ממליצים לשבת באחד הברים שברחוב המרכזי ולהתפנק בקוקטייל האהוב ביותר על האיטלקים – אפרול שפריץ.

Obelisco di San Domenico
Spaccanapoli - נאפולי

פיאצה ג'ובאני בוביו
Piazza Giovanni Bovio

פיאצה ג'ובאני בוביו היא כיכר מפורסמת שממוקמת גם היא במרכז ההיסטורי של נאפולי. הכיכר מוכרת בקרב הנאפוליטנים בשם המקורי שלה, פיאצה בורסה (Piazza Borsa), בגלל בניין הבורסה של נאפולי שממוקם לצד הכיכר, אבל כיום היא נקראת על שמו של ג'ובאני בוביו, פילוסוף ופוליטיקאי איטלקי מפורסם.
במרכז הכיכר תוכלו לראות את אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני (Monumento a Vittorio Emanuell II), לזכר המלך הראשון שאיחד את איטליה. שימו לב לא להתבלבל בין האנדרטה הזו לאנדרטה הלאומית הגדולה ברומא. בפיאצה בוביו, מה שתראו זו הגרסה מוקטנת של אותו הפסל בדמות המלך רכוב על סוס.

Piazza Bovio

הפארק הארכיאולוגי של פומפיי
Archaelogical Park of Pompeii

כשאתם מבקרים בנאפולי, אל תשכחו להגיע גם לעיר האבודה פומפיי, אם אתם לא מכירים את הסיפור אנחנו ממליצים לראות את הסרט "פומפיי" לפני כדי להיכנס לאווירה או לפחות לקרוא קצת על המקום לפני ההגעה.
כדי להגיע לפומפיי נסענו ברכבת מ-Napoli Centrale שלקחה כ-40 דקות. את הכרטיסים רכשנו מראש דרך אתר Omio, להגעה מנאפולי לפומפיי לחצו כאן.
שימו לב – לאחר שתכנסו לקישור הכניסו את התאריך המבוקש ויופיעו בפניכם כל האפשרויות עם המחירים של הכרטיסים, שימו לב שאתם נמצאים על לשונית הרכבות ולא על האוטובוסים.

קצת רקע כללי – פומפיי נכדה לאחר התפרצות הר הגעש וזוב, אחד מהרי הגעש הפעילים והאלימים ביותר בכדור הארץ.  העיר כולה הייתה קבורה מתחת לארבעה מטרים של חומר געשי ואפר, התגלתה לגמרי במקרה בשנת 1748 על ידי איכר שחפר בשדה שלו ונתקל בשרידים של העיר. בזכות עבודה ארכיאולוגית נרחבת ויוצאת דופן, ניתן להתהלך ברוב רחובות העיר שנראה שהזמן עצר בה מלכת. לפי ההערכות בעיר חיו אנשים אמידים למדיי, במהלך החפירות נחשפו חנויות, מבני מגורים, מבנים ציבוריים ועוד.

גם אתם חובבי היסטוריה וגם אם לא, הסיפור של פומפיי כל כך בלתי יאומן שאנחנו ממליצים לכם להגיע למקום ולהתרשם בעצמכם. כדי להבין מה אתם רואים ואת ההיסטוריה שעומדת מאחורי כל פינה, נמליץ לקחת מדריך שגם יחסוך לכם הסתובבות מיותרת כי העיר מאוד גדולה וכך גם תבינו מה אתם רואים. 

המקום עצמו ענק, לא מוצל ואין איפה לקנות מים אחרי שנכנסתם, אז אם אתם מגיעים ביום שמשי (וגם אם לא) כדאי להיערך בהתאם מבחינת אוכל ושתייה.
בכניסה למקום יש אפשרות לשלם למדריך שילווה אתכם בקבוצה קטנה / סיור פרטי או לקחת סיור קולי. אנחנו החלטנו לקחת את הסיור הקולי, בפועל זו הייתה טעות שאנחנו רוצים לחסוך לכם. קיבלנו מכשיר סמארטפון (ללא אוזניות) שיש בו מפה עם מספרים, וכשלוחצים על המקום שאתם נמצאים בו על המפה אז שומעים את הסבר שהיה רובוטי ומשעמם ובנוסף לא נוח.

אנחנו היינו שם במשך 3 שעות בערך אבל כמובן שאפשר להישאר הרבה יותר.

Archaelogical Park of Pompeii - יום טיול בפומפיי
Archaelogical Park of Pompeii - יום טיול בפומפיי
Archaelogical Park of Pompeii - יום טיול בפומפיי
Archaelogical Park of Pompeii - יום טיול בפומפיי
Archaelogical Park of Pompeii - יום טיול בפומפיי

באפשרותכם לרכוש כרטיסים במקום או מראש. אנחנו ממליצים לרכוש כרטיסי כניסה לפומפיי דרך אתר Tiqets, בנוסף תוכלו גם להזמין כרטיסי כניסה עם סיור מודרך.

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע לנאפולי ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

איפה לישון בנאפולי?

לא משנה איפה תחליטו לישון בנאפולי, אל תשכחו שאתם יכולים לקבל כסף בחזרה בכל הזמנה! עדיין לא  יודעים איך לעשות את זה? כל הפרטים והטיפים הכי חשובים בפוסט איך להזמין מלון בחו"ל.

אנחנו ישנו במלון Napolart שנמצא במיקום מעולה, ליד הרכבת התחתית, מסעדות וחנויות במרחק הליכה קצר מרחוב טולדו. שימו לב שהמלון נמצא בתוך בניין דירות, זה מקובל בערים הגדולות באיטליה ולנו זה לא הפריע.

3/5

מלון בוטיק קטן ואינטימי במיקום מרכזי, עם צוות אדיב ועם ארוחת הבוקר טעימה ומגוונת.

Napolart מלון מומלץ בנאפולי
3/5

מלון מעולה עם גינת פסלים מקסימה, שנמצא ברובע ספאקנפולי וליד פיאצה דאנטה.

Hotel Piazza Bellini
4/5

מלון מעוצב עם מסעדה ים תיכונית, שממוקם במיקום מעולה, ממש ליד רחוב טולדו.

Grand Hotel Oriente
4/5

מלון דירות מהמם במיקום מצויין, בפינת רחוב טולדו, עם ארוחת בוקר טעימה ומגוונת.

Napoli Class מלון מומלץ בנאפולי
4/5

מלון חדש ומעוצב במיקום מעולה בפינת רחוב טולדו, עם צוות אדיב וארוחת בוקר מעולה.

Matilde - Lifestyle Hotel מלון מומלץ בנאפולי
4/5

מלון בוטיק מרכזי ומעוצב בלב העיר העתיקה, עם רופטופ שצופה אל העיר.

Santa Chiara Boutique Hotel מלון מומלץ בנאפולי

מסעדות מומלצות ואוכל בנאפולי

אז הפיצה האיטלקית שכולנו אוהבים נולדה כאן בנאפולי אבל גם בלי קשר אליה, נאפולי ידועה מאוד בקולינריה שלה. העיר מלאה במסעדות, אוכל איטלקי מעולה ועד למאכלים מכל העולם, דבר אחד בטוח – אין סיכוי שתישארו רעבים. צירפנו לכם חלק קטן ממקומות שאכלנו בהם ואהבנו.
נ.ב. אל תשכחו לטעום את הספוליאטלה המפורסם (המאפה האיטלקי שמקורו הוא בנאפולי)

סיורי אוכל וסדנאות בישול בנאפולי

אחת החוויות הכי מיוחדות שתוכלו לעשות בנאפולי זה סיור אוכל וטעימות ברחבי העיר עם מדריך מקומי שחי בנאפולי. לחוות את הטעם האמיתי של המטבח הנאפוליטני ושל המקומות המומלצים ביותר, החל מפיצה ועד לקינוחים המקומיים. במידה ותרצו לעשות את הסיורים אנחנו ממליצים להזמין מקומות מראש באתר GetYourGuide משום שהביקוש גבוה מאוד.

חוויה פופולרית נוספת בנאפולי היא השתתפות בסדנת בישול להכנת פיצה עם שף מקומי, בה תלמדו להכין פיצה נאפוליטנית מקורית בעצמכם. גם כאן אנחנו ממליצים להזמין מקומות מראש באתר GetYourGuide משום שהביקוש גבוה מאוד.

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

Rome

ארבעה ימים
ברומא הקסומה

כל המקומות שאתם חייבים לראות בבירת איטליה

AROMA Rome

אוכל, שווקים
ושופינג ברומא

איפה הכי כדאי לאכול ואיזה מתחם קניות לא לפספס

Positano

עיירות ונופים לאורך חוף אמאלפי

טיול עוצר נשימה לאורך אחת הדרכים היפות בעולם

יום טיול בקאפרי

עיירת החוף סורנטו
והאי קאפרי

טיול יום לאי קאפרי וכל מה שכדאי לעשות בסורנטו

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר