ארבעה ימים ברומא הקסומה

ברוכים הבאים לבירת איטליה! אחת מהערים היפות ביותר בעולם. עיר שבה היסטוריה ואמנות מתחברים ביחד ליצירת מופת אחת גדולה. מוזיאונים מפורסמים עם יצירות של האמנים הגדולים ביותר, אינספור מבנים היסטוריים ואתרים ארכיאולוגיים מתקופת האימפריה הרומית הגדולה או מתקופת הרנסס,  מבחר ענק של מסעדות ודוכנים עם אוכל טעים מהמטבח האיטלקי (האהוב עלינו), מקומות בילוי, וכמובן מלא מקומות מהממים לצילום.

רומא נחשבת ליעד מאוד רומנטי ותתאים לזוגות אך העיר מושלמת גם לקבוצות חברים וכמובן שגם למשפחות עם ילדים. עם תכנון נכון, אין אחד שלא ייהנה בה, תתכוננו להתאהב.

לאחר שנחתנו בשדה התעופה של רומא (פיומיצ'ינו – FCO) לקחנו רכבת של Treinitalia לתחנה המרכזית של רומא, Roma Termini. הנסיעה ברכבת הייתה פשוטה, יעילה ומהירה, תוך חצי שעה הגענו לתחנה.
את הכרטיסים לרכבת רכשנו מראש דרך אתר Omio.
שימו לב – לאחר שתכנסו לקישור הכניסו את התאריך המבוקש ויופיעו בפניכם כל האפשרויות עם המחירים של הכרטיסים.

אם אתם מתכוונים לבקר ביותר מאטרקציה אחת ברחבי רומא, לפי הבדיקה שלנו משתלם יותר לקנות אחד מכרטיסי ההטבות מאשר כרטיס לכל אטרקציה בנפרד, הכרטיסים של GoCity, אקספלורר פס או אומניה רומא פס, מציעים כניסה למבחר גדול של אטרקציות מובילות ברומא ויחסכו לכם לא מעט כסף.
סיכמנו לכם את ההבדלים בין הכרטיסים.

את כל ההמלצות שלנו על מסעדות ובתי קפה, שווקים, מקומות בילוי ואזורי קניות ברומא תוכלו למצוא גם באתר בפוסט על אוכל, שווקים ושופינג ברומא.

איך להתנייד ברומא

Transportation Sketch Icons Metro c1

רכבת תחתית

יש שני קווי מטרו מרכזיים שחוצים את העיר (אך לא מכסים את כולה) ונפגשים בתחנה המרכזית Termini. דרך פשוטה להתניידות.

Sketch Icons

מונית

כמו ברוב הערים הגדולות באירופה, הדרך היקרה ביותר היא באמצעות מונית. אם אין לכם צורך ממשי אפשר לוותר ולהתנייד בדרכים אחרות.

Sketch Icons

אוטובוס

הדרך היעילה ביותר להתניידות ברומא היא אמצעות אוטובוס, אך שימו לב שלרוב הקווים צפופים מאוד, בעיקר אלו שיוצאים מתחנת Termini.

Transportation Sketch Icons Metro c1
רכבת תחתית

יש שני קווי מטרו מרכזיים שחוצים את העיר ונפגשים בתחנה המרכזית Termini. מאוד פשוט ויעיל אך אינו מכסה את כל העיר.

Sketch Icons
מונית

כמו ברוב הערים הגדולות באירופה, הדרך היקרה ביותר היא באמצעות מונית. ברומא המוניות לבנות וזו דרך פחות מומלצת לדעתנו.

Sketch Icons
אוטובוס

הדרך היעילה ביותר להתניידות ברומא, אך שימו לב – לרוב הקווים צפופים מאוד, בעיקר אלו שיוצאים מתחנת Termini.

שימו לב על מנת לעלות על אחד מקווי האוטובוס ברומא עליכם למצוא חנויות טבק או פיצוציות ולרכוש שם את הכרטיסים. אנחנו פחות התחברנו לשיטה הזאת ולכן אחרי שהשקענו לא מעט זמן על חיפוש חנויות טבק החלטנו לרכוש כרטיס שנקרא רומא פס (Roma Pass) ל-72 שעות (יש גם כרטיס ל-48 שעות). זה כרטיס שמאפשר נסיעה חופשית בכל קווי האוטובס והרכבות של רומא ובכל שעות היום (ומקבלים גם כניסה חופשית ל-2 אטרקציות), כך שלא היינו צריכים להסתבך ולשלם כל פעם לפני נסיעה. זו הייתה החלטה מעולה שעזרה לנו להתנייד ביעילות ובקלות, לכן אנחנו מאוד ממליצים לכם לרכוש את הכרטיס.

ניתן לרכוש את הכרטיס פיזית בתחנה המרכזית של רומא, Roma Termini, באחת מתחנות המטרו (יש מכונה אוטומטית שניתן לרכוש דרכה) או שתוכלו לרכוש מראש את הכרטיס באינטרנט ולאסוף אותו שם.

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

מה לעשות ברומא

"כל הדרכים מובילות לרומא" וגם הדרך שלנו הובילה אותנו לסיים את הטיול בדרום איטליה בארבעה ימים מהנים במיוחד בעיר המהממת.
אי אפשר שלא להתפעל מהיופי האדריכלי בעיר, לכל מקום שרק תסתכלו תגלו פיסת אומנות או היסטוריה מיוחדת שמתאימה גם למי שלא חובב היסטוריה או אומנות מושבע. 
סביר להניח שכבר נתקלתם ברומא מתישהו על המסך, יש המון סרטים וסדרות שעשו על רומא לאורך השנים (גלדיאטור, ספרטקוס, הבורג'ס, להתאהב ברומא ויש עוד המון) אבל יש דברים שצריך לראות במציאות ולא רק על המסך.
ישנם הרבה חלקים בעיר שקשה להאמין שהם נשמרו במשך יותר מ-2,000 שנה. וזה מה שעושה את העיר כל כך מיוחדת.

Colosseum Rome
Rome

הפורום הרומי
Roman Forum

פורום רומאנום או הפורום הרומי הוא החשוב ביותר באימפריה הרומית והוא נמצא בין שתי גבעות מרכזיות ברומא – גבעת הקפיטול וגבעת פלטין.
הפורום הרומי שימש בזמן האימפריה הרומית כמרכז של רומא בו התקיימו אסיפות, טקסים דתיים, קרבות גלדיאטורים ולאורכו היו חנויות ושווקים. בפורום תראו שרידים של בזיליקות, מקדשים, שערים מפוארים וגם את הקבר של יוליוס קיסר.

המילה "פורום" שכולנו מכירים הגיעה ממש מכאן והיא מתארת מקום בו נערך דיון.
ניתן להיכנס לפורום עם כרטיס הכניסה שרכשתם לקולוסיאום או לצפות עליו מלמעלה מהגבעה בחינם.

Roman Forum
Roman Forum
Roman Forum

לפורום הרומי מומלץ להזמין כרטיסים מראש כמה שיותר מוקדם מפני שהביקוש גבוה והתאריכים נתפסים מהר. תוכלו לרכוש כרטיס אונליין משולב עם הקולוסיאום וגבעת פלטין בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets ובכך לחסוך את ההמתנה בקופות. 

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

קולוסיאום
Colosseum

המבנה שאולי הכי מזוהה עם רומא הוא הקולוסיאום – האמפיתאטרון הגדול ביותר שנבנה אי פעם ונחשב לאחד מהיצירות הגדולות ביותר באדריכלות הרומית. הוא נחשב לסמל בלתי רשמי של רומא ולאחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בעולם. בנוסף, הוא נבחר לאחד משבעת פלאי תבל החדשים.
הקולוסיאום נבנה במשך שמונה שנים ועל פי הערכות, יכל להכיל כ-50,000 צופים (יותר גדול מכל אצטדיון כדורגל בארץ כיום), בזירה הוצגו קרבות של גלדיאטורים ובעלי חיים, תחרויות, הוצאות להורג ומופעים נוספים. רבים נהרגו על זירת הקולוסיאום רק לצורך שעשוע ובידור האזרחים הרומאים.

במהלך השנים, בגלל רעידות אדמה ופגעי מזג אוויר, נהרס חלק גדול מהקולוסיאום וניתן לראות את הסדקים על המבנה. בגלל שהמבנה כל כך עתיק (יותר מאלפיים שנה) הוא עובר שיפוץ ותחזוקה באופן קבוע.

ביוני 2021 לראשונה בהיסטוריה, נפתח לקהל הרחב המתחם התת קרקעי שבו הוחזקו הלוחמים לפני שהועלו לזירה.

Colosseum Rome
Colosseum Rome
Colosseum Rome

כדי לחסוך את התורים הארוכים (מאוד) בכניסה לקולוסיאום אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש, או לקחת סיור מודרך שאורכו כשעתיים. מומלץ להזמין כרטיסים מראש כמה שיותר מוקדם מפני שהביקוש גבוה והתאריכים נתפסים מהר, תוכלו לרכוש כרטיס אונליין משולב עם הפורום הרומי וגבעת פלטין בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

מוזיאון הוותיקן
Vatican Museums

מוזיאון הוותיקן הוא אחד המוזיאונים הכי גדולים ומפורסמים בעולם. מדובר למעשה במתחם של מספר מוזיאוני אמנות וארכיאולוגיה שמציגים אוספי אמנות היסטוריים מהכנסייה הקתולית, שהוקם במאה ה-16 על ידי האפיפיור יוליוס השני.

החלק הפופולרי ביותר במוזיאון הוא הקפלה הסיסטינית – כנסייה בארמון האפיפיור שמלאה בציורי קיר של אמני רנסנס, בניהם אחת מיצירות האמנות הכי מפורסמות בעולם – "בריאת האדם" של מיכאלנג'לו שמצויירת על תקרת הקפלה ועוד רבים אחרים כגון "יום הדין האחרון", מחזור חייהם של משה וישו ועוד.

מה עוד ניתן לראות במוזיאון?
גלריית הציורים – כוללת אוסף ציורים גדול של אמנים מפורסמים כגון לאונרדו דה וינצ'י, רפאל ועוד.
מוזיאון פיו קלמנטינו – נקרא על שם האפיפיור קלמנטיוס ושם מוצגים פסלים יוונים ורומאים.
סלה רוטונדה – מזכיר את הפנטאון ומציג פסלים של אלים מהמיתולוגיה היוונית כגון הרקולס, זאוס והרה.
אוסף האמנות הדתית בת זמננו – יצירות אמנות חדשות יותר של אמנים מפורסמים כמו ואן גוך ופיקאסו.
גלריית המפות – אסור לפספס! גלריה באורך 120 מטר המציגה את המפות של כל איטליה.
חדרי רפאל – אוסף יצירות אמנות של רפאל.
חצר בלוודרה – החצר המרשימה של המוזיאון. קחו לכם הפסקה מהגלריות וצאו החוצה להנות מגינה היפהפייה.

המוזיאון הוא אחד מהאטרקציות הכי עמוסות ברומא והתורים בהתאם. אנחנו ממליצים לקחת סיור מודרך וכך תחסכו את התורים וגם תוכלו לקבל ידע ורקע כללי על מה שתראו.
יש אפשרות גם להדרכה קולית בתוספת תשלום, אבל קחו בחשבון שהמוזיאון עצום ואפשר אפילו להעביר בו יום שלם, תלוי ברמת ההתעניינות שלכם.

שימו לב להנחיות הכניסה בתקופת הקורונה, משום שהן משתנות מעת לעת.

Vatican Museums
Vatican Museums
Vatican Museums

למי שמעוניין לטייל במוזיאון הותיקן ללא מדריך, מומלץ להזמין כרטיסים מראש כמה שיותר מוקדם מפני שהביקוש גבוה והתאריכים נתפסים מהר. תוכלו להזמין כרטיס אונליין משולב עם הקפלה הסיסטינית בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets ובכך לחסוך את ההמתנה בקופות. 

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

כיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש
St. Peter's Basilica

בכניסה לוותיקן נמצאת כיכר סן פייטרו (או כיכר פטרוס הקדוש) ובה את בזיליקת פטרוס הקדוש (Basilica di San Pietro) – המבנה המרכזי של קריית הוותיקן, שנחשב למוקד עלייה לרגל ולאחד האתרים הקדושים ביותר לנצרות.
הבזיליקה היא הכנסייה הגדולה ביותר בעולם (ניתן לראות את הכיפה שלה מכל רחבי רומא) והיא ידועה כ"כנסיית האם" של הנצרות הקתולי. 
הכנסייה נקראת כך משום שע״פ המסורת הקתולית, ממש מתחת למזבח של הבזיליקה נמצא מקום קבורתו של האפיפיור הראשון פטרוס הקדוש – אחד מ-12 השליחים של ישו, והבישוף הראשון של רומא.

בזיליקת פטרוס הקדוש היא אתר חובה למי שמטייל ברומא. לא תוכלו להשאר אדישים ליופי והעיצוב המפורט של המבנה, שעליו אחראים האמנים הגדולים ביותר של תקופת הרנסנס, בין היתר מיכאלנג’לו. גם כשתיכנסו פנימה, תוכלו לראות כמה יצירות אמנות יקרות מהרנסנס.

מחוץ לבזיליקה נמצאת כיכר סן פייטרו (Piazza San Pietro), אחת הכיכרות הכי גדולים שראינו בחיינו. היא מוקפת בעמודים ויכולה להכיל עד 400,000 איש! אם תשימו לב, על רצפת הכיכר מוטבעת צורה של שמש.

עוד נקודה ששווה להגיע אליה היא התצפית מגג הכנסייה. העליה לשם בתשלום אבל תוכלו להשקיף על הכיכר ועל כל רומא מלמעלה.

הכניסה לכנסייה בלבוש צנוע בלבד.
אנחנו ממליצים להגיע כמה שיותר מוקדם בבוקר או להזמין כרטיסים מראש וכך לדלג על התור הארוך.

St. Peter's Basilica
אתרים ברומא - בזיליקת פטרוס הקדוש
St. Peter's Basilica
St. Peter's Basilica

הכניסה לבזיליקת פטרוס הקדוש היא ללא תשלום, אך אם תרצו לבצע סיור מודרך כולל עלייה לתצפית תוכלו להזמין כרטיס אונליין בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets.

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

מזרקת טרווי
Fontana Di Trevi

המזרקה הכי מפורסמת באיטליה היא מזרקת טרווי. גם אם אתם לא מכירים שום מקום אחר ברומא אנחנו בטוחים שעל המזרקה יצא לכם לשמוע, במיוחד כי היא הופיעה בלא מעט סרטים והיא בין האתרים הכי מתויירים בעיר.
היא מלאה בתיירים שבאים להצטלם בכל שעות היום והלילה ובשוטרים שמוודאים שאף אחד לא יושב על שפת המזרקה (אם תשמעו משרוקית של מציל תבינו שמישהו ישב בטעות).
אם אתם רוצים לצלם תמונות בלי מליוני אנשים ברקע, תגיעו מוקדם (אנחנו הגענו בשעה 7 בבוקר).

המזרקה ידועה גם כ"מזרקת המשאלות". לפי האגדה המסורתית, יש להשליך שני מטבעות למזרקה, ביד ימין ומעבר לכתף שמאל. המטבע הראשון יבטיח שתחזרו לרומא (בנתיים לאורן זה עבד והוא חזר בפעם השלישית), והמטבע השני יגשים לכם משאלה.
לפי ההערכות, בכל לילה נאספים מתחתית המזרקה מטבעות בשווי של כ-3 וחצי אלף יורו (!) ע"י פקידי העירייה. הכסף משמש למימון מזון ומוצרי יסוד לנזקקים, אז גם אם אתם לא מאמינים באגדות תדעו שהכסף שזרקתם משמש למטרה טובה.

אם תסתכלו על קרקעית המזרקה תוכלו לראות שהיא מלאה במטבעות אבל אל תתפתו לקחת אותם אלא אם אתם רוצים להסתכן במעצר.

Fontana Di Trevi
Fontana Di Trevi
Fontana Di Trevi
Fontana Di Trevi

הפנתאון
Pantheon

המשמעות של המילה פנתאון ביוונית היא "כל האלים" וכמו שניתן להבין מהשם הוא נבנה כמקדש סגידה לאלים, מאז בנייתו הוא הוא נהרס ושופץ מחדש פעמים רבות ועבר שינויים בהתאם להפיכות שהיו ברומא. בעת העתיקה הפנתאון שימש כמקום ההתכנסות של הסנאט הרומי ומאז המאה ה-7 הוא משמש ככנסייה.
הפנתאון הוא המבנה הרומי שנשמר בצורה הטובה ביותר עד היום (כ-1,900 שנה).

קרוב לפנתאון נמצא גם מקדש מקדש אדריאנוס  (Tempio di Adriano) – מקדש רומי עתיק על שם הקיסר אדריאנוס (נספר עליו בהמשך) שנבנה גם הוא באותה תקופה ודומה מעט בחזית שלו לפנתאון, רק שהוא בעל 11 עמודים לעומת 8 בפנתאון. היום הוא משמש כחזית בורסת המניות ברומא וכמוזיאון.

Pantheon Rome
Pantheon Rome

פיאצה נבונה
Piazza Navona

סמוך לפנתאון נמצאת פיאצה נבונה, כיכר יפהפיה ותיירותית שעיצב האדריכל האיטלקי המפורסם ברניני.
הפיאצה הוקמה על חורבות של זירת מרוצי סוסים מהאימפריה הרומית ולכן היא בנויה בצורת אליפסה ענקית. הפיאצה כוללת 3 מזרקות, כאשר המרכזית והגדולה מבינהם נקראת "מזרקת ארבעת הנהרות" על שם ארבעת הנהרות הגדולים בעולם שהאפיפיור שאף לשלוט בהם (הנילוס באפריקה, הדנובה באירופה, הגנגס באסיה וריו דה לה פלטה בדרום אמריקה) וכל נהר מיוצג בפסל על ידי דמות אחרת.
הכיכר מלאה בתיירים לאורך כל שעות היום שמגיעים להנות מאמני הרחוב, רקדנים ונגנים שמבצעים הופעות קצרות, ציירי רחוב, או סתם לשבת בכייף באחת המסעדות באזור.
מסביב לכיכר יש ארמונות, חנויות, גלידריות ובתי קפה.

Piazza Navona
Piazza Navona

וילה וגלריית בורגזה
Villa & Galleria Borghese

וילה בורגזה היא גן ציבורי גדול (או ליתר דיוק פארק) בסגנון אנגלי מהמאה ה-17 שהיה שייך לקרדינל עשיר בשם שיפיונה בורגזה, אחיין של האפיפיור פאולוס החמישי. זהו הפארק הציבורי השני בגודלו באירופה והוא פופולרי מאוד בקרב משפחות עם ילדים. ברחבי הפארק מפוזרים פסלים יפים, אגמים, מקדשים וצמחייה מטופחת.

בנוסף לפסטורליות, הפארק המכיל בתוכו כמה מוזיאונים כאשר המפורסם ביותר הוא גלריה בורגזה – זהו אתר חובה לחובבי האמנות. הגלריה ממוקמת באחוזה ששימשה במשך שנים את האפיפיורים, ובורגזה ונהג לערוך שם אירועים. היא מציגה אוסף של יצירות אמנות ופסלים מתקופת הרנסנס, שנחשב לשני בגודלו אחרי מוזיאון הותיקן (בעיקר של האמן ברניני).

נקודה נוספת שאסור לפספס בפארק היא מרפסת פינצ'יו (Terrazza del Pincio) – תצפית מדהימה על רומא ומקום מושלם לתמונות. תוכלו לראות משם את גגות הבתים של העיר ואת הכיפות של הכנסיות.
זהו גם הלוקיישן הפופולרי ביותר ברומא לצילומי חתן-כלה. על גבעת הפינצ'יו ממוקמת עוד נקודה מומלצת שנקראת וילה מדיצ'י (Villa Medici) – וילה מהמאה ה-16 שפתוחה למבקרים ומציגה תערוכות אמנות מודרנית.

ומה עוד? בפארק עצמו תוכלו למצוא גם גן חיות, מוזיאון זואולוגי, ווילות נוספות.

אנחנו ממליצים להגיע למרפסת בזמן השקיעה, אין צורך לפרט למה, התמונות מדברות בעד עצמן.

Terrazza del Pincio
Terrazza del Pincio

אם אתם מעונינים להכנס לגלריה בורגזה אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש כדי לחסוך את ההמתנה בקופות. תוכלו להזמין כרטיס אונליין בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets.

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

פיאצה דל פופולו
Piazza del Popolo

פירוש השם באיטלקית של פיאצה דל פופולו הוא "כיכר העם" או "כיכר האנשים" על שם הכנסייה סנטה מריה דל פופולו, שנבנתה סמוך לכיכר.

בעבר פיאצה דל פופולו הייתה ה"כניסה הראשית" לרומא העתיקה, לאורך השנים התקיימו בה הוצאות להורג ומירוצי סוסים ללא רוכב. כיום, הכיכר היא מוקד משיכה לתיירים ולתושבי בעיקר צעירים שנפגשים בכיכר בשעות הערב. לרוב מתקיימות בה הפגנות, הופעות שונות ועצרות פוליטיות וגם לחגיגות השנה החדשה (אז מגיעים לכיכר כ-30 אלף מבקרים!). בכיכר תוכלו לראות גם מופעי רחוב, זמרים ונגנים.
הכיכר מעוצבת בסגנון ניאו-קלאסי. במרכז הכיכר, בתוך מזרקה ענקית, ניצב אובליסק מצרי עתיק בגובה של 36 מטר, המכונה “אובליסק פלמינו”, ומשני צידי הכיכר יש מזרקות מים נוספות.

הכיכר נמצאת בקצה הצפוני של רחוב ויה דל קורסו, לכן אם תרצו לצאת למסע השופינג שלכם אנחנו ממליצים להתחיל אותו כאן.

Piazza del Popolo

המדרגות הספרדיות
Scalinata di Piazza di Spagna

עוד אטרקציה תיירותית שהיא בגדר חובה היא המדרגות הספרדיות, המדרגות הכי מפורסמות באיטליה.
מדובר בגרם מאוד מרשים של 138 מדרגות שתוכננו ועוצבו על ידי האדריכל פרנצ'סקו דה סאנקטיס.
זהו גרם המדרגות הרחב והארוך ביותר באירופה, אבל אל תיבהלו – זה לא קשה לעלות אותם.

המדרגות הספרדיות נבנו בשנת 1725 והן מהוות מקום מושלם לצילומים, אך כמו המזרקה, יהיה לכם מאוד קשה למצוא רגע שהן לא מלאות בתיירים.
בגלל הכמות הרבה של האנשים שדורכים עליהם, נאלצים לבצע שיפוצים באתר לעיתים קרובות כדי להחזיר את רמת השיש והצבע שלהם למקור.

בחלק התחתון של המדרגות נמצאת פיאצה די ספניה (Piazza di Spagna) ובה הפסל של "מזרקת הספינה", ובחלק העליון נמצאת פיאצה טריניטה די מונטי (Piazza Trinità dei Monti) וכנסיית טריניטה דיי מונטי. תוכלו לראות שם הרבה אמנים שמציירים דיוקנאות של התיירים.

המדרגות נבנו במטרה לקשר בין השגרירות הספרדית עם הכנסייה (ביזמת הצרפתים), לכן הן נקראות כך.

ישנו איסור על ישיבה ועל על אכילה ושתיה במדרגות הספרדיות. פעם זה היה מקובל אבל היום, אם תעשו זאת תסתכנו בקנס כבד. האיסור נועד לסייע בהגנה על המדרגות ובשמירה על נקיונם.

אם אתם חובבי מותגים אז מפיאצה די ספניה תוכלו לצאת לרחוב הקניות היוקרתי ביותר של רומא – ויה קונדוטי (Via dei Condotti), בו תמצאו חנויות של המעצבים המפורסמים בעולם: לואי ויטון, גוצ'י, דולצ'ה וגאבנה, ורסצ'ה, ארמני, ועוד. אנחנו לא קנינו שם כלום (כי כנראה כל התקציב שלנו היה נגמר באותו ערב) אבל עדיין זו הייתה חוויה מהנה.

Scalinata di Piazza di Spagna

פיאצה ונציה
Piazza Venezia

בקצה הדרומי של ויה דל קורסו וסמוך לגבעת הקפיטולין נמצאת הכיכר המרכזית ביותר של רומא – פיאצה ונציה. לעומת הכיכרות האחרות בעיר, כיכר הזו מיועדת גם לכלי רכב ותחבורה ציבורית, היא נחשבת צומת תנועה ראשית בעיר ותמיד סואן שם, למרות זאת בכיכר אין רמזורים בכלל. סביר להניח שזאת הסיבה שרוב הזמן נמצאים שם שוטרים בכפפות לבנות שמכוונים את התנועה.

בכיכר ניצב ארמון ונציה (Palazzo Venezia) – ארמון ענק ששימש בעבר כארמון האפיפיור, כבניין שגרירות וכמשרד ממשלתי וכיום הוא מוזיאון לחפצי אמנות עתיקים.

אחד הסמלים שהכי מזוהים עם הכיכר היא אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני, (Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II) – מבנה עצום משיש לבן שנקרא על שם המלך הראשון שאיחד את איטליה. הכניסה לאנדרטה היא ללא תשלום. במרכז האנדרטה יש פסל ענק של המלך רכוב על סוס, בפנים יש גלריה לאמנות ולפעמים מתקיימים שם תערוכות.
בחלק החיצוני של המבנה תזכו לתצפית יפה על הפורום הרומי, ואם תרצו תוכלו גם לעלות במעלית ולהנות מתצפית 360 (בתוספת תשלום) במרפסת הפנורמית שעל גג האנדרטה.
בנוסף, באנדרטה נמצא קבר החייל האלמוני של איטליה, לזכר החללים הרבים של מלחמת העולם הראשונה. באנדרטה טמונה גופתו של חייל אלמוני, שנבחרה על ידי אם שכולה שגופתו של בנה היחיד מעולם לא נמצאה והיא נבחרה לייצג את האמהות השכולות של איטליה במלחמה.

Piazza Venezia
Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II
Piazza Venezia

גבעת קפיטולין
Capitoline Hill

גבעת הקפיטולין היא אחת הגבעות החשובות ברומא. בראש הגבעה עומד "מקדש השלשה הקפיטולינית" שהוא המקדש החשוב ביותר של רומא העתיקה. בעבר זה היה מקדשם של שלושת האלים הקפיטולינים: יופיטר מלך האלים, אשתו יונו מלכת האלים, וביתם מנרווה אלת החוכמה והמלחמה. הוא נחשב לאחד המקדשים הייחודים ביותר מהתקופה העתיקה בכל אירופה.

מקדשו של יופיטר שימש כ"אסילום" (עיר מקלט). לפי התרבות של רומא העתיקה, למקום זה יכלו להימלט אזרחים שחיפשו מחסה מפני נקמה או מיצוי דין, מבלי חשש שייעצרו. בין הנמלטים היו רוצחיו של יוליוס קיסר שהתחבאו במקדש יופיטר לאחר הרצח.

בתקופת הרנסנס לגבעה הייתה חשיבות גבוהה בגלל כיכר הקמפידוליו (Campidoglio) שממוקמת בראש הגבעה ונבנתה במאה ה-16 ע"י מיכלאנג'לו. כדי להגיע אליה תעלו בגרם מדרגות יפה בשם קורדונטה שגם אותו עיצב מיכלאנג'לו.
במרכז הקמפידיליו יש פסל של מרקוס אורליוס, ומסביבו שלושה ארמונות כששניים מהם מהווים כיום את מוזיאון הקפיטולין (Capitoline Museums) – המוזיאון הלאומי הראשון בעולם שמציג יצירות אמנות וארכאולוגיה מהעת העתיקה של רומא. במוזיאון תוכלו למצוא שרידים מהמקדש כמו מטבעות, אוצרות, חפצי קדושה וחותמות, את פסל הברונזה המפורסם של הזאבה ששמרה על מייסדי רומא (שהפך בהמשך לסמל העיר), הפסל המקורי של מרקוס אוריליוס, פסל ראש המדוזה מתוך המיתולוגיה היוונית ועוד.

בנוסף, מגבעת הקפיטולין תוכלו לצפות בנוף מרהיב של אזור הפורום הרומי והקולוסיאום.

Capitoline Hill
Capitoline Hill

גשר וטירת סנט אנג'לו
Castel Sant'Angelo

בתחילת המאה השנייה לספירה, שלט ברומא קיסר רומי בשם אדריאנוס (אותו קיסר שדיכא את מרד בר כוכבא) שלא היה צנוע במיוחד והחליט לבנות לעצמו מאוזוליאום אליפטי (מבנה קבורה מפואר) כדי שאנשי רומא יסגדו לו לאחר מותו. כדי לחבר בין מרכז רומא למוזוליאום שלו, הוא בנה את גשר אדריאנוס שכיום אנחנו מכירים בתור גשר סנט אנג'לו. המוזוליאום הוא, כמו שבטח ניחשתם, טירת סנט אנג'לו.

לאחר מותו של אדריאנוס המאוזוליאום אכן שימש כמקום קבורתו, אך בסוף תקופת האימפריה הרומית הוא הפך למצודה כדי להגן על העיר במלחמותיה הרבות. המצודה נחשבה לחזקה ביותר ברומא והגנה בעיקר על משפחות האפיפיורים. האפיפיורים השתמשו במצודה גם ככלא, האנשים שנכלאו בה עונו והוצאו להורג.

כיום המבנה משמש כמוזיאון של האתר, שמציג את ההיסטוריה של המבנה באמצעות פסלים, ציורים, כלי חרס וכלי נשק מימי הביניים. בנוסף, תוכלו לראות במוזיאון את החדרים של האפיפיורים ואת האסירים שעונו בכלא. בראש המבנה יש תצפית מדהימה על רומא והותיקן.
השם של הטירה והגשר, ניתן להם על שם הפסל של המלאך מיכאל הקדוש שנמצא בראש המצודה ומהווה את סימן היכר שלה עד היום.

גשר סנט אנג'לו (Ponte Sant'Angelo) עשוי מאבן והוא מיועד להולכי רגל בלבד, אך בעבר עברו בו כל יום כרכרות ענק וסוסים. בעת העתיקה, היה שער ניצחון בפתח הגשר שבירך את הנכנסים לעיר, אך בשנת 1450, הגשר לא הצליח לעמוד בעומס של ההמון והגדרות שלו קרסו ואנשים רבים טבעו בנהר. כדי למנוע מקרים כאלה הוחלט להרוס את השער ולהרחיב את המעבר. עם השנים הוצבו פסלים של מלאכים שונים לצידי הגשר, והקרדיט לחזות שלה היום שייכת לאמן האיטלקי המפורסם ברניני.

Castel Sant'Angelo
Castel Sant'Angelo

כדי לחסוך את התורים הארוכים אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש. תוכלו לרכוש כרטיס אונליין בצורה נוחה דרך אתר GetYourGuide או דרך אתר Tiqets ובכך לחסוך את ההמתנה הארוכה. 

בהזמנה דרך הקישור המצורף, השתמשו בקוד SOTQPROM5 כדי לקבל מאיתנו 5% הנחה על כל האטרקציות באתר Tiqets.

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע לרומא ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

איפה לישון ברומא?

רומא מלאה בבתי מלון, קחו לכם רגע לחשוב מה חשוב לכם מבחינת מיקום, הרכב החדר וכמובן המחיר ובחרו את האחד שיעבוד הכי טוב בשבילכם. אלה המלונות המומלצים שלנו.
לא בטוחים איך לבחור? רוצים לדעת איך לקבל כסף חזרה מכל הזמנה? אל תשכחו לקרוא את כל הטיפים שלנו בפוסט החדש, איך לבחור מלון בחו"ל לפני שאתם מזמינים את המלון הבא שלכם.

3/5

מלון פופולרי במיקום מנצח, צמוד למזרקת טרווי וליד מסעדות וחנויות, עם מתחם ספא חדש.

Hotel Accademia
4/5

מלון יפה ומשופץ סמוך לטרווי ולמדרגות הספרדיות, עם ספא, חדר כושר ובר משקאות.

Hotel White
4/5

מלון מעוצב ליד התחנה המרכזית טרמיני, עם חדרים מרווחים, בר ורופטופ מהמם.

מלון מומלץ ברומא Bettoja Hotel Mediterraneo
4/5

מלון נעים ושירותי במיקום מרכזי ובמרחק הליכה קצר מויה דל קורסו, הפנתאון ומזרקת טרווי.

מלון מומלץ ברומא Hotel Nazionale
4/5

מלון חדש ומעוצב במיקום נהדר, על ויה דל קורסו וליד פיאצה ונציה, עם א. בוקר מגוונת.

מלון מומלץ ברומא The Talent Hotel
4/5

מלון פופולרי במיקום מעולה, על ויה דל קורסו וליד המדרגות הספרדיות, עם מסעדה ורופטופ.

מלון מומלץ ברומא Hotel Mozart

כרטיסי הטבות לאטרקציות ברומא

ברומא יש לא מעט אתרים שהם בגדר חובה למי שמבקר בפעם הראשונה (הקולוסיאום, מוזיאון הותיקן, טירת סנט אנג'לו ועוד), אנחנו מאמינים שהרוב מבקרים בשתי אטרקציות לפחות. אז אם אתם בכל מקרה מתכוונים לרכוש יותר מאטרקציה אחת, ישתלם לכם לרכוש את אחד מכרטיסי ההטבות הבאים של GoCity שמציעים כניסה למבחר גדול של האטרקציות המובילות ברומא ויחסכו לכם לא מעט כסף.

כדי לעשות לכם סדר, נסביר על כל אחד מהכרטיסים ומה הוא נותן.

אקספלורר פס הוא כרטיס דיגיטלי שמקנה כניסה לאתרים ברומא לפי כמות אטרקציות שתבחרו.
בוחרים את סוג הכרטיס לפי כמות האטרקציות שתרצו לבקר בהן, מורידים את הכרטיס למכשיר הנייד ומציגים אותו בכניסה לאטרקציה.
אקספלורר פס משתלם במיוחד משום שמחיר הכרטיס הוא נמוך יותר מהסכום שתשלמו בסה״כ אם תקנו כרטיסים לכל אטרקציה בנפרד.

בנוסף, תזכו להטבה מיוחדת מאיתנו:
5% הנחה ברכישת הכרטיס!
כדי לקבל את ההנחה השתמשו בפרומו קוד SOTRAVEL בעת ביצוע ההזמנה

rome-explorer-pass

החבילה כוללת שני כרטיסים שניתן לאסוף במרכז העיר ולהשתמש בהם באופן חופשי במשך שלושה ימים מלאים:
1. כרטיס Omnia המעניק לכם כניסה לחמש אטרקציות בוותיקן
2. כרטיס Roma Pass המעניק לכם כניסה לשתי אטרקציות ברומא וכניסה מוזלת לעשרות אטרקציות נוספות ברומא.

כפי שציינו קודם, כרטיס רומא פס משמש גם כ-Travelcard ל-72 שעות שיאפשר לכם שימוש חופשי בכל אמצעי התחבורה הציבורית של רומא ללא הגבלה.

Omnia Rome & Vatican pass

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

AROMA Rome

אוכל, שווקים
ושופינג ברומא

איפה הכי כדאי לאכול ואיזה מתחם קניות לא לפספס

Naples

טיול בנאפולי
והעיר האבודה פומפיי

אחת הערים הכי מיוחדות באיטליה וסיור היסטורי בפומפיי

Positano

עיירות ונופים
לאורך חוף אמאלפי

טיול עוצר נשימה לאורך אחת הדרכים היפות בעולם

יום טיול בקאפרי

עיירת החוף סורנטו
והאי קאפרי

טיול יום לאי קאפרי וכל מה שכדאי לעשות בסורנטו

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר