שפשאוון העיר הכחולה

שפשאוון היא אחת הערים הכי מיוחדות ויפות שהיינו בה. אי אפשר שלא להתאהב בכחול האינסופי של העיר, המבנים המסורתיים שצבועים בכחול ולבן וגם הרחובות, המדרגות ואפילו המוניות הכחולות, כל אלה נתנו לה את הכינוי (המוצדק) – שפשאוון העיר הכחולה.
אולי שמעתם גם את השם "הפנינה הכחולה" או "גן העדן על ההר", לא משנה איך תקראו לה, אם כבר הגעתם למרוקו, אל תפספסו את היעד הזה. אנחנו ממליצים להישאר בעיר יותר מיום אחד כדי שיהיה לכם מספיק זמן להסתובב בנחת ולמצוא נקודות נסתרות וקסומות, וכמובן גם לעצור, לצלם ולהצטלם על רקע העיר הפוטוגונית הזו.

כדי להגיע לשפשאוון לקחנו את אוטובוס של חברת CTM מהעיר פז. האוטובוס היה חדש, ממוזג ונוח. הנסיעה ארכה כ-4 שעות עם עצירה להתרעננות באמצע הדרך. אפשר להגיע לשפשאוון גם מטנג'יר עם אוטובוס של CTM, הנסיעה משם אורכת כשעתיים וחצי.

מה לעשות בשפשאוון העיר הכחולה
שפשאוון העיר הכחולה

איך להתנייד בשפשאוון

Sketch Icons
מונית

הדרך היעילה ביותר להתנייד מחוץ לעיר העתיקה של שפשאוון היא באמצעות מונית. המוניות בשפשאוון הן בצבע כחול.

שימו לב לא ניתן להיכנס עם המונית לאזור המדינה (העיר העתיקה), משום שהסמטאות צרות מדי ומיועדות להולכי רגל בלבד. לכן, הנהג יוריד אתכם ברחוב הקרוב לכניסה, קחו בחשבון שאם הריאד שלכם נמצא באזור הזה כנראה שתצטרכו לעבור שם עם המזוודות. ניתן להתמקח עם הנהגים על מחיר הנסיעה.

בעיר העתיקה ההתניידות היא אך ורק ברגל, בהתחלה זה יכול להיות קצת מבלבל כי גוגל מפות לא עבד בצורה מאוד מדוייקת (הסמטאות צרות ויחסית צפופות בחלק מהמקומות) אבל חלק מהכייף זה ללכת לאיבוד ולגלות מקומות חדשים בעצמכם. 
אם אתם קצרים בזמן או פשוט מעדיפים להגיע למקומות בלי להתמהמה תוכלו לקחת סיור עם מדריך מקומי שיראה לכם את המקומות המעניינים. את הסיור המודרך תוכלו להזמין בקלות דרך אתר GetYourGuide.

מה לעשות בשפשאוון

בשפשאוון העיר הכחולה תמצאו שילוב של ארכיטקטורה יפה, היסטוריה מעניינת, אוכל טעים ושפע של מקומות לטייל בהם, אבל לפני הכל יש שאלה שתמיד חוזרת על עצמה וכולם מנסים להבין:

למה שפשאוון צבועה בכחול?
אז כדי להבין את הסיבה, צריך ללמוד על ההיסטוריה של העיר. שפשאוון נוסדה בשנת 1471 כמצודה. בהמשך התיישבו באזור ברברים מקומיים, ולאחר גירוש ספרד נוספו לעיר גם יהודים. לפי המסורת המקומית, רוב הבתים נצבעו בכחול על ידי הקהילה היהודית בהשפעת תורת הקבלה, אך לצערם באותה תקופה היהודים היו קורבנות לאפליה, וזיהו אותם בקלות על ידי הבתים הכחולים. לכן המרוקאים צבעו את כל העיר בכחול כדי שלא יהיה ניתן להבחין בין התושבים החדשים למקוריים, יהודים או מוסלמים. המרוקאים אוהבים לספר את הסיפור הזה משום שהוא נותן דגש על ערכים חיוביים וקבלת השונה. עד היום יש כמה תיאוריות שונות בהקשר של הצבע הכחול לשפשאוון אבל כולן קשורות איכשהו ליהודים. 

  • חוץ מערבית וצרפתית, אחת השפות הרשמיות בשפשאוון היא ספרדית. זאת משום שמשנת 1912 העיר הייתה בשליטת ספרד עד לשנת 1956 שבה צפון מרוקו קיבלה עצמאות.
  • לא רק תיירות זה הצד החזק של העיר, שפשאוון נחשבת למקום מרכזי לגידול ומסחר בחשיש.
שפשאוון העיר הכחולה
מה לעשות בשפשאוון העיר הכחולה
מה לעשות בשפשאוון העיר הכחולה

העיר העתיקה של שפשאוון
Chefchaouen Medina

המדינה (העיר העתיקה) של שפשאוון בנויה מסמטאות ורחובות קטנים שבחלקם יש בזארים קטנים שמוכרים אומנות מקומית, בגדים, מזכרות ועוד. הסחורה מאוד צבעונית והיא בדרך כלל מוצגת על רקע הקירות הכחולים. אם נכנסתם למדינה דרך השער הראשי באב אל עין (Bab El Ain) אז תגיעו לרחוב אסעידה אלחורה (Rue Assaida Alhorra), אחד הרחובות המרכזיים של המדינה שכולו בזאר אחד גדול והוא מגיע עד לכיכר המרכזית אוטה אל-חמם. עוד רחוב תיירותי וארוך שמלא חנויות ובדוכנים (וגם בנקודות צילום) הוא רחוב חסן הראשון (Derb Hassan 1).
לפעמים הסחורה נמצאת בחוץ וזה מקשה על הדרך כי גם ככה המעברים די צרים ויש הרבה תיירים, אבל אין ספק שזו חוויה ייחודית לשוטט בכל הבזארים הקטנים של העיר. אולי גם תיתקלו בסדנאות של מקומיים שבהן תוכלו לראות אותם מייצרים את הסחורה שלהם.

לעומת ערים אחרות במרוקו, המוכרים בשווקים של בשפשאוון היו פחות אגרסיבים ולא התמקחו איתנו על המחיר, ופחות או יותר המחירים היו דומים בחנויות, אם אהבתם משהו ומצאתם אותו במחיר טוב אל תחכו ליעד הבא כי לא בטוח שתמצאו אותו שוב.

העיר העתיקה של שפשאוון
העיר העתיקה של שפשאוון
העיר העתיקה של שפשאוון
העיר העתיקה של שפשאוון

כיכר אוטה אל חמאם
Plaza Uta El Hammam

אוטה אל חמאם היא הכיכר המרכזית של שפשאוון ויש בה נוף מהמם של הקסבה ושל ההרים. אי אפשר לפספס את הכיכר הזו משום שהיא ממוקמת במרכז המדינה וכמעט כל הרחובות הכחולים מובילים אליה.
הכיכר תוססת מאוד ויש בה שוק הומה עם חנויות ודוכנים צבעוניים של מזכרות, בגדים שונים, ציורים של העיר הכחולה ועוד. בנוסף, כיכר אוטה אל חמאם מלאה במסעדות רופטופ ובתי קפה קטנים. אם תעלו למרפסת על הגג של אחד מבתי הקפה תוכלו לצפות בנוף הפנורמי של העיר. בנוסף, בכיכר יש כמה מבנים היסטוריים כמו הקסבה של שפשאוון והמסגד הגדול של שפשאוון (Grand Mosque of Chefchaouen) שהוא המסגד הראשי והעתיק ביותר בעיר. אנחנו ממליצים להגיע לכיכר גם בשעות הערב, אז המסעדות מתחילות להתמלא וכל האורות נדלקים.

כיכר אוטה אל חמאם שפשאוון

מוזיאון וגני הקסבה
Kasbah Garden & Museum

אם אתם רוצים להנות מהיופי של העיר הכחולה וגם ללמוד על ההיסטוריה, המנהגים והאמנות של העיר, אז המקום הזה בשבילכם. בכיכר אוטה אל חמאם נמצא מבצר גדול והיסטורי שנקרא הקסבה של שפשאוון ובתוכו יש מוזיאון אתנוגרפי קטן שמוקף בגן יפה ושופע. בחצר הפנימית של הקסבה יש גנים עם עצי דקל, ארכיטקטורה אנדלוסית ופסיפסים צבעוניים.
תוכלו לרכוש כרטיסים בתשלום סמלי בקופה שבכניסה לקסבה ולהיכנס גם לגנים ולמוזיאון הקסבה. אם תעלו לראש אחד המגדלים של הקסבה ותציצו החוצה מהחלון תוכלו לקבל תצפית נהדרת על העיר.

הקסבה של שפשאוון
הקסבה של שפשאוון

כיכר האוטה
Place El Haouta

כיכר האוטה היא כיכר עתיקה ואחת הכיכרות המרכזיות של שפשאוון. במרכז הכיכר (בתוך המבנה הכחול הקטן) יש מזרקה קטנה בשם מזרקת האוטה שנחשבת ליצירת מופת, ומסביבה יש כמה בתי קפה מקומיים אבל החלק המרשים ביותר לדעתנו של המקום, זה הנוף המדהים להרים שברקע.
לעומת כיכר אוטה אל חמם, שתוססת ומלאה בתיירים, כיכר האוטה שקטה ומאפיינת יותר את האווירה המקומית. המקומיים נוהגים להיפגש בבתי הקפה והילדים אוהבים לשחק ברחבי הכיכר.

כיכר האוטה שפשאוון

המסגד הלבן של השוק
The White Mosque of the Souk

המסגד הלבן הקטן ממוקם ברחוב ג׳מעה (Rue Jamaa) והוא פשוט ויפה. הוא נבנה על ידי תושבי שכונת השוק בשנת 1908 והצריח שלו מעוצב בעיטורים מרוקאיים מסורתיים. מסביב למסגד נבנו הרבה אכסניות קטנות ולידו יש שוק איכרים קטן שמתקיים בכל שני וחמישי. שימו לב שהכניסה למסגד אסורה למי שאינו מוסלמי.

המסגד הלבן של השוק שפשאוון

המסגד הספרדי
Spanish Mosque

המסגד הספרדי זה המקום האידיאלי לראות ממנו את הנוף הפנורמי היפה של שפשאוון. המסגד ממוקם על ראש גבעה שממנה יש נקודת התצפית עוצרת נשימה על הבתים הכחולים-לבנים של העיר.

כדי להגיע אל המסגד מהעיר, קחו בחשבון שיש עלייה של כחצי שעה על ההר אבל המסלול קל ונוח. המסלול מתחיל מבאב אל אנסאר (Bab El Onsar), השער המזרחי של המדינה דרך שביל חצץ, בהמשך תחצו את נהר ראס אל מא (Ras El Ma) שבו הנשים המקומיות מכבסות את הכביסה השבועית שלהם, וכשתמשיכו למעלה תראו מסגד קטן ולבן. זה מקום פופולרי והרבה תיירים (וגם מקומיים) עולים למסגד כדי להנות מהנוף, כך שלא יהיה לכם קשה למצוא את המקום. מומלץ להגיע בשעות אחה״צ כדי לצפות על העיר בזמן השקיעה.

המסגד הספרדי שפשאוון
המסגד הספרדי שפשאוון

שדרת חסן השני
Boulevard Hassan II

אם אתם רוצים לשנות קצת אווירה ולצאת מהעיר העתיקה אז תוכלו להגיע לשדרת חסן השני, שהיא השדרה המרכזית מחוץ למדינה של שפשאוון. לעומת רחובות העיר העתיקה, השדרה הזאת מיועדת גם להולכי רגל וגם לרכבים, וקל לזהות את ההבדל בסגנון של הרחוב. השדרה היפה הזו מתחילה מכיכר מוחמד החמישי (Plaza Mohammed V) ומסתיימת בשער הכניסה המערבי למדינה של שפשאוון באב אל עין (Bab El Ain). בשדרה תמצאו בעיקר מבנים רשמיים כמו בנקים, בית הדואר, בניין העירייה וגם בחנויות ובתי קפה.

שדרת חסן השני שפשאוון

איפה לישון בשפשאוון?

בשפשאוון נשארנו שתי לילות וישנו במלון קרוב לעיר העתיקה, אך תוכלו לבחור גם בלינה בריאד. צירפנו לכם המלצות גם על מלונות וגם על ריאדים מעולים כדי שתוכלו לבחור את מה שהכי מתאים לכם.

3/5

מלון חדש במיקום מעולה, בכניסה לעיר העתיקה, עם רופטופ מקסים ונוף מהמם.

מלון בשפשאוון VANCII Hotel
3/5

ריאד צנוע ומקסים שמעוצב באופן מסורתי ובגווני כחול, עם שירות אדיב ועם מעלית.

Puerta Azul מלון בשפשאוון
3/5

ריאד אותנטי ומעוצב במיקום מעולה בעיר העתיקה, עם מסעדה על הגג ועם נוף מדהים.

Dar Elrio מלון בשפשאוון
3/5

ריאד קטן על הגבעה בעיר העתיקה, ליד המסגד הספרדי, עם תצפית נהדרת על העיר.

Casa Sabila מלון בשפשאוון
4/5

ריאד מפואר בעיר העתיקה, עם בריכה מקורה, מתחם ספא ורופטופ עם נוף מהמם על העיר.

Lina Ryad & Spa מלון בשפשאוון
4/5

מלון מקסים ליד העיר העתיקה, עם בריכה על הגג ותצפית מדהימה על העיר.

Dar Jasmine מלון בשפשאוון

מקומות לצילום בשפשאוון

חובבי הצילום יהנו בשפשאוון במיוחד כי יש בה שפע של מקומות לצילום וכל סנטימטר נראה כאילו לקוח מתוך גלויה. במיוחד בשבילכם, אספנו כמה ממקומות הצילום הטובים ביותר בעיר! אך גם אם לא מצאתם את המיקום המדוייק אל תדאגו, פשוט תמשיכו להסתובב ברחבי העיר כי כמעט אין מקום בשפשאוון שלא שווה צילום.
שימו לב תזכרו תמיד לכבד את התרבות ואת המקומיים בזמן הצילום, ואם אתה מצלמים אנשים אז תמיד תבקשו רשות.

מקומות לצילום בשפשאוון
מקומות לצילום בשפשאוון

רחוב אל בקאלי
Derb Elbakkali

המקום המקסים הזה יחסית לא מוכר, לכן לא היו בו הרבה אנשים וזה היה מעולה. מדובר בסמטת מדרגות יפהפיה שצבועה בתכלת, בחלק המזרחי של המדינה וממש ליד הריאד קאסה בלו סטאר (Casa blue star).

מקומות לצילום בשפשאוון

סט הצילומים
The Paid Set Chez Abdul

נקודת צילום אינסטגרמית ומפורסמת. זו למעשה חצר קטנה בבעלות פרטית שנראית ממש כמו סט צילומים. הבעלים של הסט מאפשר לתיירים להיכנס למקום ולהצטלם תמורת תשלום סמלי של 5 דירהם. הסט צבוע בכחול כולו והוא מלא באביזרים מסורתיים, נראה שבאמת הבעלים השקיע והוסיף קישוטים שגורמים למקום להיראות כמו סצנה מסרט ישן. הסט ממוקם ברחוב חסן הראשון (Derb Hassan 1) ליד מסעדת קאסה אנדלוס (Restaurant Casa Andaluz). 

מקומות לצילום בשפשאוון

סמטת סידי בוצ׳וקה
Calle Sidi Buchuka

אולי נקודת הצילום המפורסמת והאינסטגרמית ביותר של שפשאוון. הנקודה היא בעצם סמטת מדרגות צרה שנמצאת על רחוב חסן הראשון (Derb Hassan 1) ויש בה הרבה דלתות ופינות יפות וצבעוניות. אנחנו ממליצים להגיע מוקדם בבוקר כדי שתוכלו לצלם בלי הפרעות. במהלך היום המקום מתמלא ותצטרכו לחכות לתורכם בסבלנות.

מקומות לצילום בשפשאוון

סמטת אל אסרי
Callejon El Assri

לא רחוק מסידי בוצ׳וקה יש עוד נקודת צילום מוכרת. גם כאן מדובר בסמטת מדרגות צרה שנמצאת על רחוב חסן הראשון (Derb Hassan 1) וממש ממול בוטיק אל אסרי (Boutique El Assri). זה מקום מושלם לצילום עם מדרגות כחולות ומפותלות ועציצים קטנים שתלויים על הקירות. גם הסמטה הזו מסתיימת ברחוב הראשי אז קחו בחשבון שכדאי להגיע מוקדם או שתיאלצו לחכות בתור, כי אתם לא תהיו היחידים שרוצים להצטלם שם. לנו היה מזל כי מיד אחרי שהגענו לשם הגיעה קבוצה גדולה של תיירים שפשוט הסתערו על המקום.

מקומות לצילום בשפשאוון

כיכר דאר למאן
Dar laman

הכיכר הקטנה הזו היא גם מקום נפלא לתמונות. היא נמצאת ברחוה קאייקלנה (Kaiklana) ממש ממול לריאד דאר למאן (Riad Dar Laman). בכיכר יש כמה ציורי קיר נחמדים ומדרגות פסיפס צבעוניות ויפות. אחד מציורי הקיר מציג כתבי אותיות ברבריות (הברברים הם שבט מקומי במרוקו ויש להם שפה משלהם וכתב משלהם).

מקומות לצילום בשפשאוון

דוכן התפוזים של סעיד
Orange Shop - Said Juice Seller

דוכן המיצים המפורסם והיפה ביותר בשפשאוון. הדוכן נמצא ברחוב ג׳מעה (Jamaa) ליד המסגד הלבן של השוק (Mosquée Bab Al Souk) ובלי קשר לצילומים כדאי לעצור כאן ולקנות מיץ תפוזים מרענן. התפוזים טריים ומתוקים וסעיד בעל הדוכן היה ידידותי ואדיב. בנוסף, תוכלו לצלם שם תמונות נפלאות בגווני כחול וכתום!

מקומות לצילום בשפשאוון
מקומות לצילום בשפשאוון

רחוב בן יעקב
Derb Benyaakoub

עוד רחוב פוטוגני ונקודת צילום מעולה נמצאת ברחוב בן יעקב, תזהו אותו לפי הקשתות הכחולות, ציורי הקיר והאביזרים התלויים לאורכו. הרחוב נמצא לצד רחוב אבי חנצ׳ה (Rue Abi khancha), דרך נוספת למצוא אותו היא לכוון למלון הרמוני (Hôtel Harmony).

מקומות לצילום בשפשאוון

סמטת אל אאקיל
Callejon El Aakil / The Blue Street

רחוב שצבוע כולו בכחול בוהק, כולל הרצפה וחלק קוראים לו "הרחוב הכחול", לא ברור לנו למה, בכל זאת יש מאות רחובות כחולים בשפשאוון. את הסמטה הקטנטנה הזאת מצאנו ממש במקרה ואם לא תשימו לב כנראה תפספסו אותה, אבל גם אם כן, אל תתבאסו כי יש לא מעט רחובות כחולים מפורסמים שממש דומים לסמטה הזו. היא נמצאת לצד רחוב טיג׳אני (Derb Tijani) וממש ליד מלון שפשאוון (Hotel chefchaouen).

מקומות לצילום בשפשאוון
מקומות לצילום בשפשאוון

איפה לאכול בשפשאוון

איפה לאכול בשפשאוון
איפה לאכול בשפשאוון

אנחנו ממליצים לחוות את הטעם האמיתי של המטבח המרוקאי, אך יש בשפשאוון גם מסעדות מומלצות עם אוכל מערבי. אז כדי לעשות לכם חיים קלים, צירפנו לכם את המסעדות והרופטופים שביקרנו בהם ואהבנו.

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע למרוקו ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר