אלפי סמטאות בעיר פז

פז, פס, פאס או פאז לא משנה איך תקראו לה, במקום כזה מיוחד עדיין לא הייתם. העיר פז מורכבת משלוש ערים, פז אל באלי (העיר העתיקה הישנה), פז אל ג'דיד (העיר העתיקה החדשה) ופז המודרנית. היא העיר השנייה בגודלה במרוקו וחיים בה כ-2 מיליון תושבים. העיר העתיקה נחשבת לגדולה ביותר בעולם והיא מורכבת ממעל ל-9,000 סמטאות ורחובות צרים שאין אליהם כניסה עם כלי רכב.

כדי להימנע משיטוט בלתי נגמר בין הסמטאות המבלבלות החלטנו לקחת סיור עם מדריך מקומי שלקח אותנו לכל המקומות המעניינים, סיפר לנו על העיר והכי חשוב, הוביל אותנו בחזרה לריאד בלי התמהמהות מיותרת. אז אם אין לכם הרבה זמן בעיר אנחנו ממליצים בחום לקחת סיור שיעשה לכם סדר בכל המקומות, כדאי לקחת בחשבון שיש אזורים בהם הסמטאות היו כל כך צפופות שגם גוגל מפות לא יידע בידיוק איפה אנחנו נמצאים. את הסיור תוכלו להזמין מראש דרך אתר GetYourGuide.

מתחם הבורסקאות של פז
שוק עטארין פז

איך להתנייד בפז

Sketch Icons
מונית

הדרך היעילה ביותר להתנייד ברחבי פז היא באמצעות מונית. המוניות בפז הן בצבע אדום.

שימו לב יש אזורים אליהם לא תוכלו להכנס עם המונית, בעיקר באזור המדינה (העיר העתיקה), משום שהסמטאות צרות מדי ומיועדות להולכי רגל בלבד. לכן, הנהג יוריד אתכם ברחוב הקרוב לכניסה, קחו בחשבון שאם הריאד שלכם נמצא באזור הזה כנראה שתצטרכו לעבור שם עם המזוודות. ניתן להתמקח עם הנהגים על מחיר הנסיעה.

מתחם הבורסקאות של פז
Tanneries de Fes

אחד המקומות המזוהים ביותר עם העיר פז הוא המתחם לעיבוד עורות (בורסקאות). הוא הגדול ביותר בעולם ונקרא גם רובע הבורסקאים או שוק הבורסקאים של פז.
בורסקאות הוא אחד המקצועות העתיקים ביותר בעולם ובפז תהליך העבודה של עיבוד העור נשאר בשיטה המסורתית מאז ימי הביניים. הוא נעשה בעבודת יד וללא מכונות, מה שהופך את הביקור במתחם למרתק במיוחד.
במסגרת הסיור שלקחנו בעיר העתיקה הגענו למפעל העורות של צ'וארה (Chouara Tannery), בית המלאכה לעיבוד עורות העתיק והגדול ביותר בפז (ובכל באפריקה) שנוסד במאה ה-9. זהו גם המפעל המומלץ ביותר מבין שלושת בתי הבורסקאות של פז.
במתחם מעבדים עורות של פרות, כבשים, גמלים ועיזים שעוברים תהליך ארוך של שטיפה, ניקוי, צביעה וייבוש. כשהם מוכנים מכינים מהם תיקים, נעליים, מעילים ועוד פריטי עור איכותיים שאת חלקם תוכלו לרכוש במקום. 
מהמרפסת תוכלו לראות את את תהליך הצביעה בבורות האבן המלאים בנוזלים צבעוניים, כל הצבעים מיוצרים מחומרים טבעיים כמו ירקות ותבלינים.
לבסוף, תולים את העורות לייבוש בשמש על גגות המבנים הסמוכים וכשהעורות מוכנים מוכרים אותם לבעלי מלאכה שמייצרים מהם פרטי עור שונים.

כדי לנקות את העורות טובלים אותם בתערובת של סיד, צואת יונים, חומצת גופרית ומלח, השילוב יוצר ריח חזק ומסריח. הפתרון היצירתי של המדריכים במקום הוא חלוקה של עלי נענע שיעזרו לכם לטשטש מעט את הריח. אין מה להיבהל, הריח אומנם מסריח אבל נסבל והוא חלק מהחוויה האותנטית של המקום.

מתחם הבורסקאות של פז
מתחם הבורסקאות של פז
מתחם הבורסקאות של פז
מתחם הבורסקאות של פז

כיכר ספארין
Place Seffarine

כיכר ספארין היא כיכר קטנה שנמצאת בעיר העתיקה של פז. הכיכר הייתה מקום מושבם של צורפי הנחושת אותם תוכלו למצוא בכיכר גם היום. בעלי מלאכה נוספים עובדים באזור ומהם תוכלו לקנות מזכרות או חפצי נוי שונים.
הכיכר עברה שיפוצים נרחבים בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 בתקופת החסות הצרפתית, עקב בקשת מנהל המתחמים (ההקדשים) של הקרוויין וביוזמתו של המלך מוחמד החמישי. תוכנית השיפוץ העניקה לכיכר את המראה שיש לה היום. 

כיכר ספארין פז

מדרסת אל-עטארין
Al Attarine Madrasa

מדרסת אל-עטארין נבנתה במאה ה-14 על ידי הסולטן אבו סעיד עות'מאן השני ונמצאת בפתחו של שוק תבלינים ובשמים ולכן היא נקראת גם "מדרסת הבשמים".
מאחורי דלת קטנה ולא מרשימה במיוחד מסתתרת אחת המדרסות היפות ביותר בפז, החצר המרשימה היא גולת הכותרת של המקום שמקושטת ומעוטרת בדפוסים גיאומטריים צבעוניים. לעומת זאת, אם תעלו לקומה השנייה הצופה על החצר הפנימית, תגלו שבחדרי התלמידים העיצוב פשוט ולא מרשים במיוחד.

מדרסת אל-עטארין
מדרסת אל-עטארין
מדרסת אל-עטארין

שוק עטארין
Souk Al-Attarine

זהו השוק המרכזי בעיר העתיקה ואחד השווקים העתיקים ביותר בפז, המכונה גם שוק התבלינים. השוק כולו מקורה, בכניסה אליו תראו קשת גדולה והשוטטות בפנים היא חוויה בפני עצמה. השוק מסודר יותר לעומת מרקש וערים אחרות, לכל תחום עיסוק יש רחוב או סמטה משלו. כמו שאפשר להבין מהשם של השוק, יש בו מגוון ריחות חזקים של תבלינים ותוכלו למצוא בו את כל התבלינים המוכרים.

חלק מהשוק נקרא שוק החינה (Henna Souk) והוא אחד השווקים המומלצים בפז. בשוק תוכלו לרכוש עבודות יד איכותיות ולעשות קעקוע חינה למזכרת. בנוסף יש בשוק חנויות תכשיטים, קרמיקה וכלי חרס מסורתיים.

כשתקנו בחנויות השוק, אל תשכחו להתמקח. ההתמקחות מקובלת מאוד במרוקו והיא חלק מחווית הקנייה, לעיתים אפשר להוריד את המחיר עד חצי או שליש מהמחיר הראשוני שהמוכר הציע. רק תשתדלו להתמקח בצורה נעימה ומכבדת.

שוק עטארין פז
שוק עטארין פז
שוק עטארין פז
שוק עטארין פז

סדנאות בישול בפז

אוניברסיטת אל-קרוויין
Université Al Quaraouiyine

אוניברסיטת אל קרוויין היא המוסד האקדמי העתיק ביותר בעולם שקיים עד היום באופן רציף. האוניברסיטה נחשבת לאחת המובילות בעולם המוסלמי, היא אפילו זכתה בשיא גינס והוגדרה בתור "אוניברסיטה העתיקה בעולם" על ידי אונסק"ו.

האוניברסיטה הוקמה בשנת 859 על ידי פאטימה מוחמד אל-פהרי ושימשה כמסגד ומדרסה (בית ספר דתי). בהמשך היא שימשה כמרכז דתי מוסלמי כמעט 1,000 שנה, עד שמרוקו הפכה לבת חסותם של הצרפתים והם החליטו להכניס לאוניברסיטה חינוך מערבי. בנוסף ללימודי האסלאם, למדו שם גם ערבית ושפות זרות, רפואה, אסטרונומיה, מתמטיקה, רטוריקה, לוגיקה ומשפטים. כיום אוניברסיטת אל-קרוויין משמשת כמוסד ללימודים דתיים בלבד. הספרייה באוניברסיטה היא מהספריות המגוונות ביותר בעולם האסלאם.

מסגד קרוויין (Qarawiyyin Mosque) היה המסגד הגדול ביותר בצפון אפריקה עד להקמת מסגד חסן השני בקזבלנקה. למסגד יש 14 דלתות כניסה, 16 אולמות, והוא יכול להכיל עד 20,000 איש בו זמנית.

הכניסה למי שאינו מוסלמי אסורה, אך ניתן לראות את המסגד מבחוץ.

אוניברסיטת אל-קרוויין

מדרסת אבו ענאנייה
Bou Inania Madrasa

מדרסת אבו ענאנייה היא המדרסה הגדולה והמפוארת ביותר בפז. היא נבנתה במאה ה-14 על ידי הסולטן אבו-עינאן שהיה בעל מוניטין מפוקפק והיה ידוע בין היתר בכך שנולדו לו 325 (!!) בנים תוך 10 שנים בלבד.

האגדה מספרת שאבו-עינאן הרגיש אשמה על הפלתו האלימה מהשלטון של אבא שלו, הסולטן אבו אל-חסן, והתייעץ עם מספר חוקרי דת מה כדאי לו לעשות כדאי לגאול את עצמו ולבקש סליחה מאללה. הם ייעצו לו לבחור מקום בעיר ששימש אז כמזבלה ולהפוך אותו למרכז לימוד דתי, כך הוא ינקה וישפר את העיר וכך גם את מצפונו.
תקרת בית הספר עשויה מעץ ארז מגולף, האריחים המיוחדים והעיטורים המרשימים עלו לא מעט כסף, עד כדי כך שכאשר הוא נשאל על הסכום שהושקע בבניית המדרסה אבו-עינאן השליך את ספר החשבונות לוואדי ואמר שדבר יפה אינו נמדד בכסף.
שימו לב שהמסגד במקום עדיין פועל ובזמן התפילות תתבקשו לצאת מהמתחם.

מדרסת אבו ענאנייה
מדרסת אבו ענאנייה
מדרסת אבו ענאנייה

בית שעון המים של פז
House of the Water Clock

בית שעון המים של פז, או בשמו המקומי – דאר אל מגאנה (Dar Al-Magana), הוא מבנה עתיק שנבנה במאה ה-14 גם הוא על ידי הסולטן אבו עינאן. השעון ממוקם מול מדרסת אבו ענאנייה ונבנה כדי לשרת את המדרסה והמסגד שלה כחלק ממתחם הצדקה הגדול של הסולטן.

למבנה יש חשיבות רבה עבור היהודים והוא גם מכונה לעתים בית הרמב"ם בשל אגדה פופולרית שטוענת שהבית שימש בעבר כביתו של הרמב"ם לתקופה מסוימת. כיום גרה בבית משפחה מוסלמית, אך ניתן להתרשם ממנו מבחוץ. אם בכל זאת תרצו להכנס, תוכלו להיכנס פנימה ולראות את החדרים תמורת תשלום סמלי.

שעון המים הענק שבחזית המבנה מגולף בעץ ארז ומשערים כי מנגנון הפעולה שלו היה מבוסס על משקל. השעון היה מורכב מ-12 דלתות וקערות פליז שמלאות מים. בכל שעה נפתחה אחת הדלתות וכדור מתכת נפל לתוך אחת מהקערות, כך המים נוקזו בקצב קבוע.
כל נסיון לתקן או לשחזר את המנגנון של השעון לא הצליח עד היום, בעיקר בגלל חוסר בתיעוד לגבי התפקוד המדויק שלו.

בית שעון המים של פז
בית שעון המים של פז

באב בו ג'לוד (שער העורות)
Bab Bou Jeloud

היעד האחרון בסיור שלנו בעיר העתיקה היה באב בו ג'לוד, שנקרא גם שער העורות והוא שער הכניסה הראשי לפז אל באלי. הוא השער המרכזי מבין שערי החומה שמקיפה את העיר העתיקה. הוא נבנה על ידי הצרפתים במהלך כיבוש מרוקו בשנת 1913 בסגנון מסורתי והוא מעוטר באריחי פסיפס בצבעי כחול וירוק. 
מהקשת הגדולה של השער תוכלו לראות את הצריח ששייך למדרסת אבו ענאנייה. ברגע שתיכנסו בשער תגיעו לאלפי הסמטאות הצרות ושוקקות החיים של העיר העתיקה. 

באב בו ג'לוד שער העורות פז

גני ג׳נאן סביל
Jardin Jnan sbil

אם אתם רוצים לברוח לרגע מהצפיפות והרעש של העיר פז אתם תאהבו את גני ג'נאן סביל.
הגנים נפתחו מחדש בשנת 2011 ובין העצים והשבילים הפרוסים לאורך הגן תוכלו למצוא גם מזרקות ואפילו פינה עם כמה חיות. 
הגנים לא גדולים במיוחד אבל הם מושלמים לעצירה בצל ביום שמשי, קחו לכם כמה נישנושים ותהנו מהשמש הנעימה על אחד הספסלים המפוזרים בפארק.

גני ג׳נאן סביל פז
גני ג׳נאן סביל פז
גני ג׳נאן סביל פז
גני ג׳נאן סביל פז

שער סמארין
Bab Semmarin

שער סמארין הוא שער הכניסה לעיר החדשה, פז אל ג'דיד. השער נקרא גם שער המעבורות על שם הצורפים שעבדו שם בעבר.
השער נבנה בשנת 1276, תחת שלטונו של הסולטן אבו יוסף יעקב והורחב על ידי הצרפתים, שמו המקורי היה שער המים מסנהאג'ה. השער מוביל לרחוב הראשי של העיר החדשה שממשיך עד לארמון המלכותי. כשתעברו בשער תוכלו לראות את החזית הקדמית שלו מעוטרת בקשת ועיטורים מרוקאים האופיינים לפז.

שער סמארין

המלאח של פז - הרובע היהודי
Fes Mellah - Jewish district

המלאח בעיר פז הוא העתיק ביותר במרוקו והוקם בשנת 1438. עד היום לא ברור מה מקור השם, חלק טוענים שהיהודים עסקו בעיקר במסחר במלח וחלק טוענים שיש קשר לביצות המלח אשר היו בקרבת המלאח בעיר. המלאח זהו בעצם רובע יהודי בכל עיר מרוקאית, למרות שכבר לא גרים כאן יהודים עדיין תוכלו למצוא באזור מספרי בתי כנסת, המפורסים בניהם הם בתי הכנסת "בית החיים" ובית הכנסת "אבן דנאן".

בית הקברות היהודי הוקם במאה ה-13 ובו קבורים שניים מהקדושים ביהודי מרוקו: רבי יהודה אבן-עטר והצדקת ללה סוליקה.

בשנת 1465 פרץ מרד נגד השלטון המריני ששלט במרוקו, במסגרתו המונים מוסלמים פרצו למלאח, על רקע הסתה אנטי-יהודית, וטבחו בקהילה היהודית הגדולה של העיר. לפי ההערכות, הקהילה מנתה אלפי נפשות, ולאחר הטבח שרדו רק 11 יהודים בלבד (6 נשים ו-5 גברים).

כיום, במרכז הרובע תמצאו שוק תוסס וזהו השוק המרכזי בעיר החדשה. גם השוק הזה מסודר ומחולק לפי תחומי עיסוק ותוכלו למצוא בו חנויות תכשיטים, קרמיקה וכלי חרס מסורתיים, מזון, ביגוד, מזכרות ועוד.

המלאח של פז - הרובע היהודי
המלאח של פז - הרובע היהודי
המלאח של פז - הרובע היהודי

הארמון המלכותי בפז
Palais Royal de Fès

הארמון המלכותי, או כמו בשפה המקומית – דאר אל מחזן (Dar Al Makhzen), הוא מעונו המלכותי הרשמי של מלך מרוקו בעיר פז. הוא ממוקם בעיר החדשה (פז אל ג'דיד) סמוך למלאח ונחשב ליעד פופולרי אצל תיירים ולסמל ארכיטקטורי חשוב בפז.

הארמון המלכותי נבנה במאה ה-13 ושימש כביתו הראשי של הסולטן מוחמד הרביעי, אך רוב מה שאנחנו רואים היום הוא למעשה מהמאה ה-17-20. השיפוץ העיקרי היה בשנת 1864 כאשר הסולטן מוחמד בן עבדאללה החליף את הארמון הישן. היום הארמון משמש את מלך מרוקו כשהוא נמצא בפז.
הארמון מוקף בחומות גבוהות והוא משתרע על שטח עצום של 195 דונם הכוללים מסגד, מדרסה מלכותית, ספרייה, בית ספר לבישול, ורחבת טקסים. לצערנו לא ניתן להתרשם מכל אלה כי הארמון המלכותי סגור למבקרים אך עדיין תוכלו להגיע ולהתרשם מהכניסה הראשית וחלקו החיצוני של הארמון, שכולל שערי נחושת מעוטרים ומפוארים מהמאה ה-20 וצבועים בגוון זהב בוהק. השער הראשי נחשב לאחד מיצירות האדריכלות הטובות ביותר במרוקו. מסביב לארמון יש חצרות וגנים גדולים שמלאים בצמחים ופסלים.

הקפידו לא לצלם שום דבר מלבד דלתות הארמון ושימו לב לא לצלם אף אחד מהשומרים, הם מאוד מקפידים על הנושא.

הארמון המלכותי בפז
הארמון המלכותי בפז
הארמון המלכותי בפז

קברי מריניד
Marinid Tombs

קברי מריניד ממוקמים על גבעה שצופה על העיר העתיקה (פז אל-באלי) והם מהאתרים המתויירים ביותר בפז. במקום תמצאו הריסות קברים מהמאה ה-14 שהיו במקור בית קברות קדום ומלכותי לשושלת המרינית. כיום האתר מהווה בעיקר נקודת תצפית פופולרית ממנה תוכלו לראות את אלפי הסימטאות של פז ולהבין עד כמה העיר העתיקה צפופה. 

המקום עצמו מאוד מסתורי ואין הרבה מידע עליו, אפילו לא ידוע בדיוק מי קבור כאן, אבל ככל הנראה בני משפחות מלוכה משושלת המרינית.
השושלת המרינית הייתה שושלת מוסלמית-ברברית ששלטה במרוקו מהמאה ה-13 עד המאה ה-15. בין היתר, היא הייתה אחראית על הטבח של יהודי פז בשנת 1465, בו חוסלה כל הקהילה היהודית בעיר בפרעות שביצעו המוסלמים ברחבי מרוקו. הפרעות היו חלק מהמרד המוסלמי נגד השלטון המריני במרוקו, מה שהוביל לנפילת השושלת המרינית.

בעבר הקברים היו מעוטרים בכתובות מפוארות וצבעוניות וכל האתר היה מוקף בחומה וחלק מהגילופים על הקירות נותרו עד היום. 

מומלץ להגיע לגבעה במונית משום שהיא מעט מרוחקת מהעיר העתיקה. התצפית מאוד פופולרית ויפה בזמן השקיעה, אך אנחנו לא ממליצים להשאר באזור לאחר שעת החשכה.

קברי מריניד פז
קברי מריניד פז
קברי מריניד פז
קברי מריניד פז

קניון בורג' פז
Borj Fez Mall

אם מתחשק לכם להתרחק מהסימטאות הצרות ובא לכם ללכת קצת לאיבוד בין חנויות, קניון בורג' הוא המקום בשבילכם. מדובר במרכז הקניות הגדול ביותר בפז, הקניון עצמו אומנם לא ענק אבל הוא יכול לספק לכם הפוגה קלה מהעיר השוקקת בחוץ.

קניון בורג' פז
קניון בורג' פז

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע למרוקו ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

איפה לישון?

פז מלאה במלונות וריאדים. ריאד הוא למעשה בית מרוקאי עתיק ומסורתי שהיה שייך לתושבים העשירים וכיום משמש לאירוח על ידי משפחה מקומית. פירוש השם ריאד הוא "גן" או "גינה", משום שיש בו חצר פנימית עם גינה / מזרקה / בריכה. הלינה בריאד שונה מאוד מלינה במלון אך היא חוויה אותנטית וייחודית יותר, לכן העדפנו לישון בריאד בקרבת העיר העתיקה כדי להיות קרובים למרכז העניינים. כדאי לקחת בחשבון שלאזורים רבים לא ניתן להגיע בעזרת רכב ותצטרכו לצעוד ברחובות הצרים עם המזוודות.

ריאד מומלץ בפז Riad Alassala
ריאד מומלץ בפז Riad Alassala
4/5

ריאד מעוצב ויפהפה במיקום מצוין בעיר העתיקה, עם מסעדה מעולה ורופטופ עם נוף פנורמי.

ריאד מומלץ בפז Riad Alassala
4/5

ריאד מקסים במיקום מעולה בלב העיר העתיקה, עם גינה, רופטופ וארוחת בוקר טעימה.

ריאד מומלץ בפז Riad Soultana
5/5

ריאד-מלון במיקום מעולה בעיר העתיקה, עם גינה, טרסה ומסעדה מומלצת.

ריאד מומלץ בפז Riad la Porte Bleue
5/5

מלון במיקום טוב ליד המלאח והקניון, עם בריכה, מרכז ספא, שלוש מסעדות, בר ומועדון לילה.

מלון מומלץ בפז Palais Medina & Spa
5/5

מלון יפה ומעוצב בעיר העתיקה, עם בריכה, מרכז ספא וחמאם, בר  ורופטופ עם נוף פנורמי.

מלון מומלץ בפז Palais Faraj Suites & Spa
5/5

מלון מרשים ומעוצב בסגנון מרוקאי, עם בריכה, מרכז ספא, רופטופ, בר וארוחת בוקר טובה.

מלון מומלץ בפז Palais Ommeyad Suites & Spa

סיורים נוספים בפז ומחוץ לעיר

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר