מרקש העיר האדומה

לא משנה אם הגעתם למרוקו לחודש או לשבוע, יש עיר אחת שלא תוכלו לפספס – מרקש העיר האדומה. כאן תוכלו להרגיש את ההיסטוריה והתרבות הייחודית, להתרשם מהצבעוניות בשווקים, מהסמטאות הצרות לצד השכונות המודרניות ואם יש לכם מספיק זמן, מרקש היא גם נקודה טובה לצאת ממנה לטיולים מחוץ לעיר, אנחנו נסענו ליום טיול באסווירה וליום נוסף במפלי אוזוד.

הקסבה של מרקש העיר האדומה
מרקש - מוזיאון האמנות הקולינרית

איך להתנייד במרקש

Sketch Icons
מונית

הדרך היעילה ביותר להתנייד ברחבי מרקש היא באמצעות מונית. המוניות במרקש הן בצבע צהוב.

שימו לב יש אזורים אליהם לא תוכלו להכנס עם המונית, בעיקר באזור המדינה (העיר העתיקה) והקסבה, משום שהסמטאות צרות מדי ומיועדות להולכי רגל בלבד. לכן, הנהג יוריד אתכם ברחוב הקרוב לכניסה, קחו בחשבון שאם הריאד שלכם נמצא באזור הזה כנראה שתצטרכו לעבור שם עם המזוודות. ניתן להתמקח עם הנהגים על מחיר הנסיעה.

מסגד כותוביה
Koutoubia Mosque

מסגד כותוביה נבנה בשנת 1158 על ידי יעקוב אל מנסור, הוא נבנה על חורבות מסגד אחר שנהרס לאחר שנמצאה טעות בכיוון שלו למכה. כותוביה מתנשא לגובה של 77 מטרים והוא בעל 6 קומות שמחוברות בניהן באמצעות רמפות משופעות, בצורה שמאפשרת לרכוב על סוס ממש בתוך המסגד.
בראש המסגד ישנם שלושה כדורים מוזהבים שניתנו במתנה על ידי אישתו של יעקוב אל מנסור, מאמינים שהסיבה שהמתנה הגיעה ממנה היא בגלל שהיא שברה את צום הרמאדן לפני יציאת החג.

מקור השם כותוביה מגיע מהמילה הערבית מוכר ספרים. לפי הסיפורים באזור המסגד והגנים היו יושבים עשרות סוחרי ספרים. היום תוכלו למצוא בסביבות המסגד רוכלים שמוכרים תמונות ותכשיטים ובאזור הגנים תמצאו גם קפה ושתייה קלה. הכניסה למסגד מותרת למוסלמים בלבד.

מרקש העיר האדומה - מסגד כותוביה
מרקש העיר האדומה - מסגד כותוביה
מרקש העיר האדומה - מסגד כותוביה

כיכר ג'אמע אל-פנא
Jemaa el-Fnaa Square

כיכר ג'אמע אל פנא שפירושה הוא "כיכר האבודים", היא כל מה אתם שמדמיינים שאתם חושבים על מרוקו ויותר. הכיכר המפורסמת נמצאת בכניסה למדינה (העיר העתיקה) של מרקש וידועה בזכות גודלה העצום והשווקים הרבים שנמצאים במקום. במשך אלף שנים ג'אמע אל פנא שימש כמקום התכנסות ושוק אליו היו מגיעים מגידי עתידות, מגדלי נחשים ומספרי סיפורים שמבדרים את העוברים ושבים. לצד זה, ג'אמע אל פנא שימש גם כמקום בו השליטים ביצעו עריפת ראשים פומבית כדי להפחיד את העם. 
בשנת 2008 ארגון אונסק"ו הכיר בכיכר כיכר ג'אמע אל פנא כמורשת תרבותית בלתי מוחשית.

כיום בכיכר תוכלו למצוא כמעט הכל, מאוכל ועד מזכרות, תרופות שונות, בגדים וחפצי נוי לבית. אנחנו ממליצים לבקר בכיכר גם בלילה, אז היא מתעוררת לחיים ומתמלאת בתיירים ומקומיים. ביום או בלילה תתכוננו לקבל קריאות מאנשים שיפנו אליכם כדי שתעשו קעקוע חינה, תצטלמו עם נחש או תשבו לאכול במסעדה. כדי לקבל נקודת תצפית טובה ופחות צפופה על הכיכר מומלץ לעלות לרופטופ של אחת המסעדות בכיכר.

רוב המקומיים לא מעוניינים להופיע בתמונות/ וידאו של תיירים, שימו לב שאתם מכבדים אותם. במידה ואתם מעוניינים לצלם או להצטלם עם אחת החיות או הרקדנים שתפגשו בכיכר קחו בחשבון שיבקשו ממכם תשלום על כך. אנחנו ממליצים לא לתת יד לכל פעילות שמערבת התעללות בחיות, תוכלו לראות בעצמכם באיזה תנאים מחרידים החיות מוחזקות.

מרקש העיר האדומה - כיכר ג'אמע אל-פנא
מרקש העיר האדומה - כיכר ג'אמע אל-פנא
מרקש העיר האדומה - כיכר ג'אמע אל-פנא

השווקים בעיר העתיקה
Souks de Marrakech

אי אפשר להגיע למרקש ולא לבקר בלפחות באחד השווקים שלה. השוק מכסה את רוב העיר העתיקה ונחשב לגן עדן עבור חובבי קניות בעיקר בגלל המגוון העצום והמחירים הזולים.
השוק ענק ונראה כמו מבוך ענק של סמטאות צפופות, הדרך הכי טובה לחוות אותו היא פשוט לשוטט ולזרום בין הדוכנים השונים. אם אתם מחפשים משהו ספציפי ורוצים להיות ממוקדים, דעו שהשוק מחולק לפי אזורים ותחומים, כך תוכלו למצוא למשל שטיחים בשוק זרביה (Souk Zrabia) ותבלינים מעולים בכיכר התבלינים (Place Des Epices). במרכז השוק נמצאת כיכר רחבה קדימה (Rahba Qedima) שמוקפת בדוכנים המוכרים מוצרי קוסמטיקה ודוכני שטיחים, ובחלק הצפוני של המדינה נמצא שוק שריפיה (Souk Cherifia) היפה.
השוק המרכזי ביותר הוא שוק סמארין (Souk Semmarine) בו תוכלו למצוא כמעט הכל – חנויות בגדים, גלביות, פריטי עור, בדים ואפילו חייטים. בנוסף תוכלו למצוא בשוק פירות וירקות, דוכני תמרים, מאפים ומבחר גדול של מוצרי מזון, תכשיטים, חפצי יודאיקה וכלי טקסטיל בעבודת יד, וכמובן טאג'ינים, קומקומים ומזכרות שונות.

אם מצאתם פריט שאהבתם, אל תשכחו להתמקח לפני שתוציאו את הארנק. ההתמקחות מקובלת מאוד במרוקו והיא חלק מחווית הקנייה. השתדלו כמובן להתמקח בצורה נעימה ומכבדת.

מרקש העיר האדומה - שוק סמארין
מרקש העיר האדומה - שוק סמארין
מרקש העיר האדומה - שוק סמארין
מרקש העיר האדומה - שוק שריפיה

אם אין לכם הרבה זמן בעיר או שאתם שאתם מעדיפים שמדריך מקומי יקח אתכם לכל המקומות המעניינים בשווקים של מרקש, אנחנו ממליצים לקחת סיור מודרך בהזמנה מראש דרך אתר GetYourGuide.

הגן הסודי
Le Jardin Secret

הגן הסודי לא גדול במיוחד אך בהחלט שווה ביקור. הגן היה בעבר נווה מדבר עם עצים ומרחבים ירוקים אך כיום משמש כמתחם תיירותי שמחולק לשני גנים: הגן האסלאמי – מקום קדוש שמוצג כמטאפורה לגן עדן (כמתואר בקוראן) והגן האקזוטי שמכיל צמחים רבים מרחבי העולם. תוכלו גם לעלות למגדל הגן הסודי ולתצפית מדהימה על המדינה של מרקש.
הגן הסודי נבנה על ידי הסולטן הסעדי מולאי עבד אללה במאה ה-16. לאחר נפילתה של השושלת הסעדית בסוף המאה ה-17, נהרס הארמון המרכזי בגן, אך באמצע המאה ה-19 נבנה הארמון מחדש, ושימש כביתם של כמה מהדמויות הפוליטיות החשובות ביותר של מרוקו ומרקש.
הגן הסודי נחשב לחלק ממסורת רחבה של ארמונות ערבים-אנדלוסים ומרוקאים מפוארים, המבנים בגן הם דוגמאות לאומנות ואדריכלות אסלאמית יוצאת דופן. 

מומלץ לעלות לבית קפה, גם אם אתם לא מתכוונים לשבת שם, כדי לקבל עוד זוויות ולראות את הגנים מלמעלה.

הגן הסודי במרקש העיר האדומה
הגן הסודי במרקש העיר האדומה
הגן הסודי במרקש העיר האדומה
הגן הסודי במרקש העיר האדומה

מוזיאון מרקש
Marrakech Museum

מוזיאון מרקש נבנה בסוף המאה ה-19 על ידי מהדי מנבהי, שר ההגנה של הסולטן מולאי עבדל עזיז והוא נמצא בארמון דאר מנבהי (Dar Menebhi Palace). הוא שופץ בקפידה והפך למוזיאון בשנת 1997.
המוזיאון מכיל אוסף של פריטים מקומיים: יצירות אמנות מסורתיות ומודרניות, חפצים עתיקים כמו כלי חרס, כלי נשק, מטבעות ותכשיטים מרוקאים של תרבויות אסלאמיות ויהודיות. במבנה הפוטוגני יש חצר פתוחה וחמאם מסורתי, קירות המוזיאון מעוטרים בגילופים ואריחים מעוצבים.

במוזיאון מרקש מתקיימים לעתים מופעי מחול ותיאטרון, קונצרטים והקרנות סרטים.

מוזיאון מרקש העיר האדומה
מוזיאון מרקש העיר האדומה
מוזיאון מרקש העיר האדומה
מוזיאון מרקש העיר האדומה

מדרסת בן יוסף
Ben Youssef Madrasa

מדרסת בן יוסף היא יעד תיירותי פופולארי ואחד המקומות ההיסטוריים החשובים ביותר במרקש. המדרסה ממומקת במדינה של מרקש ונקראת על שם מסגד בן יוסף שנמצא סמוך אליה והוא המסגד העתיק ביותר במרוקו. 
מדרסת בן יוסף הוקמה במאה ה-16 ע"י הסולטן עבדאללה אלגאליב ושימשה כבית ספר לאיסלאם (בית מדרש) והמקום המרכזי שבו לימדו את הקוראן במרקש. במדרסה יש 132 חדרים, חלקם כל כך קטנים ונמוכים עד שתצטרכו להתכופף כדי להיכנס אליהם. בשנת 1982 היא נפתחה לקהל כאתר היסטורי ותיירותי.
בעבר מדרסת בן יוסף הייתה המדרסה הגדולה ביותר בצפון אפריקה וכיום, היא המדרסה הגדולה ביותר במרוקו – המקום יכל להכיל עד 900 תלמידים בו זמנית! 
מעבר לחשיבות ההיסטורית, מדרסת בן יוסף נחשבת גם לאחד המבנים היפים והמפוארים ביותר במרקש מבחינה אדריכלית. הקירות מעוצבים באריחי קרמיקה ובגילופים מעץ ארז, ולאורכם תוכלו למצוא פסוקי קוראן אינסופיים שחרוטים על האבן. 

מדרסת בן יוסף מרקש העיר האדומה
מדרסת בן יוסף מרקש העיר האדומה
מדרסת בן יוסף מרקש העיר האדומה
מדרסת בן יוסף מרקש העיר האדומה

טיסה בכדור פורח
Hot Air Balloon Flight

אם אתם מחפשים חוויה של פעם בחיים, כזו שתישאר איתכם הרבה אחרי שתחזרו לארץ, אל תפספסו את האפשרות לטוס בכדור פורח בשמיי מרוקו.
אומנם זה ידרוש ממכם לקום לפניי הזריחה אבל זה שווה כל רגע. אחרי הרבה התלבטויות סגרנו את הטיסה דרך חברת Ciel d'Afrique. מה שאהבנו זה שלא היינו צריכים לדאוג לכלום, ביום הטיסה אספו אותנו מהריאד בוואן מרווח, התקבלנו בתה ונישנושים עד לרגע בו עברנו תדריך בטיחות ואז כל מה שנשאר לנו זה להיכנס לכדור פורח ולהתפעל מהנוף. ההסברים בכדור נעשו באנגלית עם צוות מוסמך עם המון ניסיון שנתן לנו הרגשה שאנחנו בידיים טובות.
לאחר שתנחתו אפילו תקבלו תעודה עם השם שלכם למזכרת, ארוחת בוקר קלה וכמובן הסעה חזרה עד למקום הלינה שלכם. מושלם גם לחגיגות יום הולדת או הצעות נישואים.

כדור פורח מרקש העיר האדומה
כדור פורח מרקש העיר האדומה
כדור פורח מרקש העיר האדומה
כדור פורח מרקש העיר האדומה
כדור פורח מרקש העיר האדומה

עבור הטיסה בכדור פורח אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש משום שהביקוש גבוה מאוד. תוכלו להזמין את הכרטיסים דרך אתר GetYourGuide במחיר מוזל יותר מהאתר הרשמי.

הקסבה של מרקש
Marrakech Kasbah

הקסבה של מרקש ממוקמת סמוך לעיר העתיקה ומוקפת בחומות מהמאה ה-12. אנחנו אהבנו מאוד את אזור הקסבה משום שהוא פחות רועש וצפוף מאזור המדינה, ואפשר לטייל בסמטאות בצורה יותר נוחה.

בעבר הקסבה שימשה כמצודה וכמתחם הארמון המלכותי של העיר. כיום חלק גדול מהאזור עדיין תפוס על ידי הארמון המלכותי של מרקש (Royal Palace of Marrakesh) שמכונה דאר אל-מח'זן או בפירוש לעברית "בית הממשלה". הארמון נבנה במאה ה-18 וכיום הוא משמש כמעון המלכותי הרשמי של המלך בעת ביקורו בעיר, לצערנו, הכניסה לציבור אסורה.
מול הארמון נמצא שער הכניסה הראשי לקסבה והוא נקרא באב אגאנאו (Bab Agnaou). השער הוקם במאה ה-12 והוא השער הגדול ביותר במרקש. למרות שהעיצוב של השער נראה די פשוט, העיטורים עליו מאוד מורכבים.
לא רחוק מהשער נמצא מסגד מולאי אל יזיד (Moulay el Yazid Mosque) שהוא המסגד הראשי של הקסבה וידוע גם כמסגד הארמון או מסגד תפוחי הזהב. הוא נבנה בסוף המאה ה-12 והוא המסגד השני בגודלו במרקש אחרי מסגד כותוביה. כמו ביתר המסגדים במרקש, הכניסה מותרת למוסלמים בלבד.
עוד אתר תיירותי מרשים בקסבה הוא מתחם הקברים הסעדיים (Saadian Tombs) שממוקם ממש בסמוך למסגד. במתחם קבורים השליטים הבולטים ביותר של שושלת השלטון הסעדי, וגם כ-100 לוחמים ומשרתים.
בנוסף, בקצה השכונה תוכלו למצוא את העתיקות של ארמון אל באדי עליו מפורט בהמשך.

הקסבה של מרקש העיר האדומה
הקסבה של מרקש העיר האדומה
הקסבה של מרקש העיר האדומה
הקסבה של מרקש העיר האדומה
הקסבה של מרקש העיר האדומה

ארמון אל באדי
El Badi Palace

ארמון אל באדי נמצא בקסבה של מרקש, הוא נבנה במאה ה-16 על ידי הסולטן אחמד אל מנסור כדי לחגוג את ניצחונו על פורטוגל בקרב שלושת המלכים ומומן באמצעות הכספים שהגיעו מפורטוגל בתמורה להציל אצילים שנלכדו בקרב. יש בו מעל ל-300 חדרים הוא נבנה מהחומרים המובחרים והיקרים ביותר –  שיש איטלקי, אבקת זהב מסודאן, אבני פורפיר מהודו וירקן מסין ולא סתם הוא נחשב לאחד מהמבנים המרשימים והיוקרתיים ביותר שנבנו אי פעם.
הארמון נהרס לבסוף על ידי הסולטן הכובש שירש את כס המלוכה, מולאי איסמעיל, והוא נבזז במשך 12 שנה! כך עברו כל התכשיטים והעושר מהארמון ממרקש לטובת ארמונותיו החדשים במקנס.

למרות שהארמון הרוס עדיין תוכלו להתרשם מהעוצמה שהמקום משדר והשרידים שנותרו. תוכלו לטייל בחצר עצומה עם גנים, שדרת עצי תפוז מרשימה ורשת מעברים תת-קרקעיים מסתוריים. כיום הארמון מארח מספר אירועים בשנה, כמו פסטיבל הפולקלור של מרקש.

אחת מהיצירות המופת שכן שרדו היא הדוכן (מינבר) מהמאה ה-12 שגולף בעץ ארז ושנהב על ידי אומנים מקורדובה, הוא מעוטר בכסף וזהב, בגובה שלוש מטרים ומוצג במוזיאון קטן בתוך ארמון אל באדי.

ארמון אל באדי מרקש העיר האדומה
ארמון אל באדי מרקש העיר האדומה
ארמון אל באדי מרקש העיר האדומה
ארמון אל באדי מרקש העיר האדומה

אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש לארמון אל באדי, תוכלו לרכוש כרטיס משולב עם ארמון הבאהיה והקברים הסעדיים במסגרת סיור מודרך דרך אתר GetYourGuide, ובכך גם לחסוך את התור בכניסה. 

המלאח של מרקש
Marrakech Mellah

בין אם אתם מגיעים ל"טיול שורשים" או לא, אנחנו ממליצים לכל יהודי להגיע להתרשם מאזור המלאח. המלאח הוא שמו של הרובע היהודי במרקש והוא נמצא סמוך לקסבה ולמדינה של מרקש. עד היום לא ברור מה מקור השם "מלאח", חלק טוענים שזה בגלל שהיהודים עסקו בעיקר במסחר במלח וחלק טוענים שיש קשר לביצות המלח אשר היו בקרבת המלאח בעיר.

המלאח הוקם בשנת 1568, אז השכונה הייתה מוקפת בחומות כדי ליצור הפרדה של היהודים מהתושבים המוסלמים ובתקופות שהתנכלו ליהודים, חל עליהם איסור לצאת מתחומי השכונה. היהודים במרקש יכלו להתפלל ולקיים מצוות אבל נאלצו לחיות בצפיפות ועוני והיו חייבים להכיר בעליונותו של האיסלאם.

בחצי הראשון של המאה ה-20 חיו במרקש עשרות אלפי יהודים והקהילה היהודית בעיר הייתה הגדולה והמפוארת ביותר בכל מרוקו, פעלו בה כ-34 בתי כנסת. בשנות ה-50 וה-60, החל גל עזיבה כשיהודי מרוקו החלו לעלות לישראל או היגרו למדינות אחרות והמלאח הלך וננטש. היום חיים בעיר רק כ-200 יהודים, אך עדיין תוכלו למצוא בה מספרי בתי כנסת, כשהמפורסם בינהם הוא צלאת אל עזמה.

במלאח נמצא שם שוק צבעוני ולידו כיכר הפחחים (Place des Ferblantiers), כיכר קטנה להולכי רגל שמוקפת בחנויות ובתי מלאכה לפחחות. הפחחים בכיכר עוסקים באמנות כלי פח בשיטה מסורתית. 

המלאח של מרקש העיר האדומה
המלאח של מרקש העיר האדומה
המלאח של מרקש העיר האדומה
המלאח של מרקש העיר האדומה

בית הכנסת צלאת אל עזמה
Synagogue Salat Al Azama

בית הכנסת צלאת אל עזמה נמצא במלאח של מרקש נבנה כנראה בשנת 1622 על ידי מגורשי ספרד.
פירוש השם הוא "המתבדלים" וזאת בגלל שבזמן שהגיעו מגורשי ספרד למרוקו וביקשו להתפלל בבית הכנסת המקומי הם לא הורשו בטענה שהם מתפללים בסגנון שונה.

בקומה השנייה בבית הכנסת היו בעבר חדרי כיתות לימוד תורה לילדים, בית הכנסת צבוע בצבעי כחול ולבן ותוכלו למצוא בו עדויות עתיקות ומרגשות לחיי היהודים במרוקו.

בית הכנסת צלאת אל עזמה מרקש העיר האדומה
בית הכנסת צלאת אל עזמה מרקש העיר האדומה

ארמון באהיה
Bahia Palace

ארמון באהיה הוא אחד האתרים ההיסטוריים השמורים והמעניינים ביותר במרקש. הוא נמצא במדינה של מרקש ומתפרש על פני שטח של 2 דונם, התכנון היה להפוך אותו לארמון הגדול ביותר בתקופתו אך זה לא צלח.
ארמון באהיה הוקם בסוף המאה ה-19 על ידי סי מוסא, שהיה עבד שחור ששירת את המחזן המרוקאית (הממשלה המלכותית). עם השנים הוא עלה בסולם הדרגות והגיע לתפקידים הגבוהים ביותר במדינה עד שהפך לווזיר הגדול (אחד מעוזריו החשובים ביותר) של הסולטן.
סי מוסא הקים את ארמון הבאהיה לשימושו האישי והוא נקרא על שם של אחת מנשותיו, פירוש השם בערבית הוא "זוהר / מבריק". הארמון המרשים כולל 150 חדרים שמעוטרים בציורים, גילופים ופסיפסים מרוקאים מרשימים. 4 חדרים מתוכם נועדו לנשותיו של סי מוסא ו-12 חדרים יועדו ל-24 הפילגשים שלו.

הארמון נכבש זמן קצר לאחר מכן על ידי בנו של סי מוסא – בהא אחמד, שהתקדם גם הוא והפך להיות הווזיר הגדול של הסולטן עבד אל עזיז. אך מאחר והסולטן היה רק בן 16, בהא אחמד לקח על עצמו את הפיקוד וכך עלה בערמומיות לשלטון והצליח להשיג שליטה מוחלטת על מרוקו. במהלך השנים בהא-אחמד התעשר בזכות כספי מיסים שגבה מהתושבים, קנה את הארמון של אביו והרחיב אותו בהדרגה. גם הפעם, הארמון שימש כמקום מגוריהם של בהא אחמד, נשותיו והפילגשים שלו.

בשנת 1956 כשמרוקו קיבלה עצמאות מצרפת, ארמון הבאהיה שימש כמעון מלכותי. כיום הארמון משמש כמוזיאון היסטורי שפתוח לציבור וידוע כסמל תרבותי ואטרקציה תיירותית בעיר.

ארמון באהיה מרקש העיר האדומה
ארמון באהיה מרקש העיר האדומה
ארמון באהיה מרקש העיר האדומה
ארמון באהיה מרקש העיר האדומה
ארמון באהיה מרקש העיר האדומה

אנחנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש לארמון אל הבאהיה דרך אתר GetYourGuide, ובכך גם לחסוך את התור בכניסה. 

מוזיאון דאר סי סעיד
Dar Si Said Museum

מוזיאון דאר סי סעיד הוא מוזיאון ייחודי שנמצא בלב העיר מרקש, הוא נבנה במקור כמקום מגורים על ידי סי סעיד בן מוחד שהיה סוחר עשיר. בהמשך הוסב המבנה המרשים למוזיאון על מנת להציג את התרבות וההיסטוריה המעניינת של מרקש.
המבנה עצמו הוא דוגמה מרשימה לארכיטקטורה מרוקאית וכמו שתראו בתמונות הוא מרהיב ביופיו.
במוזיאון תוכלו להתרשם מתערוכות שונות המציגות את ההיסטוריה והתרבות המרוקאית, ספרייה עם כתבי יד מהאזור ואוסף עשי של שטיחים, כלי חרס, תכשיטים ויצירות ארכיאולוגיות.

מדובר באחד המקומות הפופולריים בקרב מטיילים שמגיעים להתרשם מהיופי של המקום ולצד זה ללמוד על ההיסטוריה והתרבות המרתקת של מרקש. 

מרקש העיר האדומה - מוזיאון דאר סי סעיד
מרקש העיר האדומה - מוזיאון דאר סי סעיד

גני מז'ורל
Marrakech Majorelle

גני מז'ורל, הקרואים על שם הצייר הצרפתי ז'אק מזורל הם הגנים הקסומים והמוכרים ביותר בעיר מרקש. ז'אק התאהב בעיר מרקש ובשנת 1922 החליט להשתקע בה ורכש מטע תמרים, עליו הוא בנה בית בסגנון מרוקאי ואת גני מז'ורל, אותם טיפח עד יום מותו.
בגן שידוע בצבעו הכחול הבוהק של המבנים והשערים, תוכלו למצוא סוגים שונים של קקטוסים, מזרקות ובריכות עם צמחי מים שבניהם גדלים דגי נוי, צבי מים וצמחי לוטוס. הצמחייה הייחודית מושכת לגן גם סוגי ציפורים שונים.
בשנת 1947 מז'ורל החליט לפתוח את הגנים לציבור כדי שיוכל לעמוד בעלויות התחזוקה הגבוהות של הגן.  
לאחר מותו של מז'ורל הגן הוזנח עד שנות ה- 80, אז התגלה מחדש ונרכש על ידי לא אחר מאשר על ידי מעצב האופנה, איב סן לורן ובן זוגו פייר ברגה שהתחילו לשחזר אותו ולהצילו. בני הזוג היו הבעלים של הווילה עד שנת 2008, אז נפטר איב סאן לורן. בגן תוכלו לראות אנדרטה שנבנתה לזכרו, האפר שלו פוזר בגן.

היום הגן מנוהל ומטופל על ידי קרן השומרת על ייחודו והרווחים מהגנים משמשים למימון פרויקטים חדשים. 

גני מז'ורל הם מוקד תיירות מרכזי במרקש, ומושכים אליהם יותר מ-700,000 מבקרים מדי שנה.
באזור הגנים נמצא גם מוזיאון אופנה להנצחת פועלו של איב סאן לורן, שנפתח באוקטובר 2017 במקביל למוזיאון דומה שהוקם בפריז, כמחווה למורשתו של המעצב ולקשריו עם העיר מרקש.

גני מז'ורל במרקש העיר האדומה
גני מז'ורל במרקש העיר האדומה
גני מז'ורל במרקש העיר האדומה
גני מז'ורל במרקש העיר האדומה
גני מז'ורל במרקש העיר האדומה

ניתן להזמין כרטיסים לגני מז׳ורל באופן מכוון בלבד ולא ניתן לרכוש כרטיסים במקום. לכן, אחנו ממליצים להזמין מראש דרך אתר GetYourGuide, ובכך גם לחסוך את התור בכניסה. 

פארק סייבר
Cyber Park

פארק סייבר הוא לא מהמקומות הכי מוכרים במרקש אבל, זו לא סיבה לוותר עליו. הוא ממוקם בין המדינה (העיר העתיקה) לשכונת גליז החדשה. מדובר בגנים מטופחים במיוחד שנפרשים על שטח של כ-80 דונם, שיטוט בגן יגרום לכם לשכוח לרגע שאתם נמצאים באמצע מרקש.
עם הזמן הגינה איבדה מיופיה ובשנת 2005, מרוק טלקום (חברת התקשורת הגדולה ביותר במרוקו) וקרן מוחמד השישי להגנת הסביבה לקחו על עצמם את שיפוץ הגן והצלתו מהרס.
במהלך השיפוצים נעשו מאמצים רבים כדי לשמור על האווירה והסגנון המקוריים של הגן יחד עם שילוב מסורת לצד מודרניות בסביבה אחת. בגן תוכלו להנות מפינת קריאה, גן וורדים מפואר, תערוכות ומופעים.

בניגוד מוחלט לאטרקציות אחרות בעיר, הפארק מותאם גם לאנשים עם מוגבלויות בניידות.
עוד דבר שכנראה מנוגד לכל מקום אחר שתראו בעיר הוא שהפסולת שנאספת בגן הופכת לקומפוסט שמשמש לצמחייה בגנים, חלק מהאורות והשלטים מופעלים על ידי אנרגיה סולרית ונעשה מאמץ להפוך את הגן לידידותי לסביבה.

פארק סייבר מרקש העיר האדומה
פארק סייבר מרקש העיר האדומה

שכונת גליז
Guéliz

אם אתם מתגעגעים לאווירה המודרנית אנחנו ממליצים לכם לבקר בשכונת גליז. גליז נקראת גם ה"עיר החדשה" והיא למעשה הרובע החדש והמודרני של מרקש. הרובע נבנה בתקופה הצרפתית בתחילת המאה העשרים, ובניגוד לעיר העתיקה הוא בנוי בסגנון אירופאי עם בנייני מגורים מודרניים ורחובות רחבים עם מדרכות נוחות (שוב, בניגוד לעיר העתיקה).
בגליז תוכלו למצוא מגוון חנויות אופנה ומותגים מוכרים, בתי קפה, מסעדות יוקרה, ברים ומועדונים, גלריות לאומנות, וגנים ציבוריים, כשהבולט מבניהם הוא גני מז’ורל. אם אתם מגיעים לגליז מהמדינה של מרקש תעברו דרך שדרת מוחמד החמישי, זוהי השדרה המרכזית של הרובע ובה יש את הבוטיקים והחנויות היוקרתיות ביותר של מרקש.
בכניסה לגליז תוכלו לראות את כיכר החירות (Place de la Liberte) המפורסמת ובהמשך השדרה יש גם כמה מרכזי קניות מומלצים, בינהם קניון גליז פלאזה (Gueliz Plaza) הפתוח וקניון קאר עדן (Carre Eden Mall).

שכונת גליז מרקש העיר האדומה
שכונת גליז מרקש העיר האדומה
שכונת גליז מרקש העיר האדומה

שכונת מנרה
Menara

שכונה מפורסמת נוספת במרקש היא שכונת מנרה ובה נמצאים גני מנרה (Menara Gardens) – גנים בוטניים מהממים מהמאה ה-12 עם אגם מלאכותי גדול ונופים הרריים. האגם שימש בעבר כמאגר מים עירוני, הוא נבנה כדי לפאר את האימפריה שהייתה מספרד ועד סנגל, כשבירת האימפריה הייתה מרקש.
מי האגם הגיעו מהשלגים המופשרים של הרי האטלס ושימשו גם להשקיית מטעי הזיתים שמסביב. על שפת האגם יש ביתן מרשים שבנה הסולטן מוחמד אבן עבד רחמן, ולפי הסיפורים, שם הוא אירח את פילגשיו.
סמוך לגנים נמצא גם קניון מנרה (Menara Mall) שהוא הקניון המפורסם ביותר במרקש. בקניון תוכלו למצוא מגוון חנויות יוקרתיות ומותגים מפורסמים של ביגוד, נעליים, קוסמטיקה ועוד. בנוסף, מחוץ לקניון יש מתחם מסעדות נהדר. הקניון מומלץ גם עבור משפחות עם ילדים משום שיש בו מתחם משחקים גדול ומקורה לילדים, ובשעות הערב יש ברחבת הקניון מופע של מזרקות צבעוניות.

אם אתם מתכננים לבקר בגני מנרה בעונה החמה, אנחנו מציעים להגיע בשעות הבוקר / אחה״צ כשלא חם במיוחד, כי העצים די נמוכים ואין הרבה צל.

גני מנרה מרקש העיר האדומה
קניון מנרה מרקש העיר האדומה

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע למרוקו ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

סיורים נוספים במרקש

איפה לישון?

במרקש תוכלו לבחור בין לינה במלון לבין ריאד. ריאד הוא למעשה בית מרוקאי עתיק ומסורתי שהיה שייך לתושבים העשירים וכיום משמש לאירוח על ידי משפחה מקומית. פירוש השם ריאד הוא "גן" או "גינה", משום שיש בו חצר פנימית עם גינה / מזרקה / בריכה, כל החלונות בריאד פונים אל החצר. הלינה בריאד שונה מאוד מלינה במלון אך היא חוויה אותנטית וייחודית יותר ולכן אנחנו ממליצים לנסות אותה לפחות פעם אחת.

צירפנו לכם המלצות גם על מלונות וגם על ריאדים מעולים כדי שתוכלו לבחור את מה שהכי מתאים לכם.
שימו לב – במידה ותרצו להזמין לינה ב- Riad Be תצטרכו להזמין כחודשיים לפחות מראש משום שהוא מבוקש מאוד.

3/5

ריאד קטן ומקסים באזור הקסבה עם רופטוף מגניב, א. בוקר מעולה ויחס חם ואדיב.

ריאד מומלץ במרקש Riad Nirvana
3/5

הריאד הכי אינסטגרמי במרקש! ממוקם במדינה ומעוצב מדהים עם בריכה, מסעדה ורופטופ.

ריאד מומלץ במרקש Riad Be
4/5

ריאד יפה ומעוצב באזור המדינה, עם רופטופ מהמם, א. בוקר מעולה ומתחם ספא ובריכה.

ריאד מומלץ במרקש Riad Elisa & Spa
4/5

מלון מעולה וחדש בשכונת גליז, עם חדרים מרווחים, רופטופ, בריכה ובר מסעדה.

מלון מומלץ במרקש Longue vie Hotels
5/5

מלון מהמם בשכונת גליז, עם מתחם ספא ובריכה, מסעדה, בר וארוחת בוקר מגוונת.

מלון מומלץ במרקש Radisson Blu Marrakech
5/5

מלון אהוב בקרב ישראלים בשכונת מנרה עם בריכות, ספא, מסעדה, בר וחניה בחינם.

מלון מומלץ במרקש Kenzi Rose Garden

איפה לאכול במרקש

מרקש מלאה במסעדות, ברים, בתי קפה, רופטופים ואוכל רחוב. אנחנו ממליצים לחוות את הטעם האמיתי של המטבח המרוקאי, שמציע הרבה סוגי מאכלים, החל מקוסקוס, טאג'ין, פסטייה ועד לקינוחים המקומיים כמו ספינג' או ממרח אמלו שמכונה נוטלה המרוקאית. צירפנו לכם חלק קטן ממסעדות שביקרנו בהם ואהבנו. ברוב המסעדות תקבלו על חשבון הבית לפני שיגיעו המנות לחם מרוקאי וזיתים.
שימו לב– בחלק מהמסעדות יש צורך בהזמנת מקום מראש, צרו קשר עם המסעדה המבוקשת דרך האתר או המייל ושמרו מקום – במיוחד אם אתם מתכננים להגיע כקבוצה גדולה.

סיורי אוכל וסדנאות בישול

אחת החוויות המיוחדות שתוכלו לעשות במרקש זה סיור טעימות ברחבי העיר עם מדריך מקומי וסדנת בישול של אוכל מרוקאי. במידה ותרצו לעשות את הסיורים אנחנו ממליצים להזמין מקומות מראש באתר GetYourGuide משום שהביקוש גבוה מאוד.

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.

שתפו את ההמלצות עם השותפים שלכם לטיול או שלחו אותם לעצמכם כדי לקרוא מאוחר יותר