טיול בהרי האטלס ומדבר סהרה

אם יש מקום שפשוט אסור לכם לפספס בטיול למרוקו, מקום שרואים בסרטים וחולמים עליו בלילות, זה מדבר סהרה!
מדבר סהרה, המדבר החם הגדול ביותר בעולם, מתפרש על פני שטח של 9,200,000 קמ"ר והוא מכסה (בצורה מלאה או חלקית) 11 מדינות שונות, בניהן כמובן מרוקו.
אחרי בירור מול כמה חברות ונהגים החלטנו לצאת לטיול של שלושה ימים בהרי האטלס ומדבר סהרה דרך חברת הטיולים morocco-excursion, היינו בקשר עם חסן ווידאנו שנעבור בכמה מקומות שלא רצינו לפספס אבל לאו דווקא נמצאים במסלול ה"רגיל" והוא היה גמיש ונענה לכל בקשה שלנו. את הטיול עשינו עם עלי הנהג, שאסף אותנו ברכב גדול, נקי וממוזג (מי שהיה במרוקו יודע שמיזוג ברכב זה לא דבר מובן מאליו) הוא נהג בזהירות, נתן לנו המון מידע על המקומות שטיילנו בהם, על המקומיים ועל המסורת שלהם, והעביר לנו את הטיול בכייף גדול.

מדבר סהרה
הרי האטלס מרוקו

הדרך למדבר ארוכה (מאוד) ולא אפשרית ביום אחד, אבל בדרך לשם יש המון דברים מעניינים לראות. אנחנו החלטנו לקחת טיול של שלושה ימים, יצאנו ממרקש וסיימנו את הטיול בפז אבל יש כל מיני סוגי טיולים והרכבים אז אנחנו ממליצים לבדוק מה הכי מתאים לכם.

איית בן חדו

היום הראשון של הטיול התחיל בנסיעה כיוון להרי האטלס. יצאנו לדרך מהמלון שלנו במרקש לכיוון העיר וורזאזאת, עם כמה עצירות במקומות מרכזיים:

טיצי אנטישקה
Tizi n'Tichka

העצירה הראשונה היום שלנו הייתה במקום שנקרא טיצי אנטישקה, מדובר במעבר הרים הגדול ביותר בצפון אפריקה. הוא מקשר בין דרום מזרח מרקש לעיר ווארזאזט דרך הרי האטלס המרשימים. הדרך נבנתה בשנת 1936 על ידי הצבא הצרפתי והיא מגיעה לגובה של 2,260 מטר מעל פני הים.
תזהו את התצפית לפי כל המכוניות והאוטובוסים שנמצאים במקום וכמובן על ידי המקומיים שהבינו את הפוטנציאל ומוכרים במקום מזכרות שונות. אחרי כמה תמונות של הדרך היפה המשכנו הלאה לנקודה הבאה.

טיול בהרי האטלס

קסבת טלואט
Telouet Kasbah

בקסבת טלואט כמעט ולא עצרנו, לא שמענו על הקסבה לפני ולא הכרנו את הסיפור שעומד מאחורי המקום אבל, עלי הציע לנו לבקר שם והבטיח שנאהב את המקום אז כמובן שלא יכולנו לסרב וטוב שכך, עלי צדק.
אומנם מבחוץ קסבת טלואט לא נראית מרשימה במיוחד, אבל ברגע שתיכנסו פנימה ותראו העיצוב המרשים שנשמר לאורך השנים אנחנו בטוחים שתצליחו לדמיין איך היא הייתה נראתה בתקופת השיא שלה.
הבנייה של קסבת טלואט החלה בשנת 1860 והיא הייתה שייכת למשפחת אל גלאוי, משפחה עשירה מאוד שבראשה עמד תאמי אל גלאוי. המשפחה שלטה בענפי הזיתים, זעפרן והמלח גם בזכות מיקומה האסטרטגי של הקסבה. בנוסף, המשפחה החזיקה בעוצמה פוליטית, תרבותית וכלכלית עצומה והייתה ידועה בכך שהיא עורכת מסיבות ראוותניות בקסבה.
באותם שנים מרוקו הייתה תחת השלטון הצרפתי ואל גלאוי עשה מאמצים יחד עם הקולוניאליסטים הצרפתים להדיח את מוחמד החמישי, מי שהיה אז סולטאן מרוקו שהיה בגלות מדגסקר. אך התוכנית שלו השתבשה כשמוחמד החמישי חזר מהגלות והכריז על עצמאות מרוקו. אל גלאוי הוכרז כבוגד, איבד את כוחו הפוליטי ומאז הקסבה עמדה נטושה.

קסבת טלואט

איית בן חדו
Ait Ben Haddou

הוציאו את המצלמות, איית בן חדו הוא אחד המקומות המתויירים, המצולמים והמוכרים ביותר במרוקו. ניתן לטייל במקום בצורה עצמאית (רגלית בלבד) או בעזרת מדריך מקומי. כבר כשהגענו, עלי יצר קשר עם מדריך שחיכה לנו ולקח אותנו לכל המקומות שפשוט אסור לפספס.

איית בן חדו הוא כפר יפהפה ומבוצר בדרום מזרח מרוקו ובשנת 1987 הוא הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כבר מרחוק תזהו את בתי הבוץ החומים והאופיינים לבנייה המסורתית ואחד מהמאפיינים של המקום, בעבר חיו פה גם משפחות יהודיות ואם תחפשו טוב תוכלו אפילו למצוא את מיקום בית הכנסת הישן.
בתי הקפה באיית בן חדו מפורסמים בעיקר בגלל התמונות באינסטגרם אז אל תתפלאו אם לכל מרפסת יהיה תור ארוך של אנשים. אם תטפסו עד לראש הגבעה תגיעו למצודה עתיקה מהמאה ה-17 ותוכלו להנות מתצפית מהממת על כל האזור.
בנוסף, באיית בן חדו תוכלו לקנות מזכרות מקומיות, להצטלם עם נחשים ואפילו לראות איך פעם היו כותבים ב"כתב סתרים".

באיית בן חדו צולמו לא מעט סצנות לסרטים מצליחים ושוברי קופות כמו – גלדיאטור, הנסיך הפרסי, המומיה, בבל, אלכסנדר, לורנס איש ערב וגם מהסדרה המצליחה משחקי הכס.

אולפני אטלס
Atlas studio Ouarzazate

המקום הזה הוא תחנת חובה לכל חובבי הסרטים. אטלס הוא אולפן הסרטים הגדול והמפורסם ביותר באפריקה. האולפנים נמצאים בוורזאזאת, הם עצומים בגודלם (30,000 מ"ר) ופתוחים למבקרים, תוכלו לקנות כרטיסים אונליין או בכניסה לאולפנים. הכניסה היא עם מדריך בלבד שייקח אתכם לסיור בין הסטים השונים ויספר לכם את כל מה שמעניין מאחורי הקלעים של סרטים שאתם בטוח מכירים.
אם הייתם ביוניברסל תדעו שלא מדובר באותה חוויה, אין כאן מתקני אקסטרים או רכבות, מדובר בחוויה אותנטית של סיור בין הסטים, חלקם באוויר הפתוח וחלקם נבנו בחלל סגור.
אולפני אטלס הם בעצם חלופה זולה ובטוחה לכל סרט שיש בו סצנות מדבריות או לחילופין מתרחש בארצות ערביות שלא תמיד ניתן או בטוח לטוס ולצלם בהן, בין הסטים תראו אפילו את ירושלים העתיקה.

אולפני אטלס

באולפני אטלס צולמו בין היתר הסרט אלכסנדר, המומיה, קליאופטרה, בבל, אלאדין, מלחמת הכוכבים, הסדרות משחקי הכס, נמלטים ועוד רבים וטובים.

בלילה שהינו במלון Oscar Hotel by Atlas Studios שממוקם ממש בתוך אולפני אטלס. המלון מעוצב בהשראת עולם הקולנוע ובו תמצאו ציורים של שחקנים מפורסמים, ציטוטים מסרטים וסדרות, תמונות של "מאחורי הקלעים" ואביזרים שונים שהשתמשו בהם על הסט. האירוח כלל ארוחת ערב וארוחת בוקר.

את היום השני של הטיול התחלנו בוורזאזאת, בקסבת תאורירת, ומשם המשכנו לכיוון מרזוגה שבמדבר סהרה, כשבדרך עלי עצר לנו בכמה מקומות מרכזיים.

קסבת תאורירת
Taourirt Kasbah

קסבת תאורירת נמצאת בוורזאזאת ומייצגת מורשת של עושר וכוח. מדובר באחד מהמבנים המרשימים, עם כמעט 300 חדרים שונים. בקסבה תרגישו שנכנסתם למבוך היסטורי שמלא במעברים שונים, מדרגות ודלתות, כאילו נכנסתם לעולם אחר. גם מבחוץ, הקסבה מעוטרת בעיצובים גיאומטריים מרשימים.
קסבת תאורירת הייתה בבעלות משפחת אל גלאוי, ואם השם הזה נשמע לכם מוכר, אתם לא טועים מדובר באותה משפחה שבבעלותה הייתה גם קסבת טלואט עליה סיפרנו קודם.
תאמי אל גלאוי, ראש המשפחה התגורר רשמית בקסבת טלואט והמשפחה המורחבת התגוררה בקסבת תאורירת יחד עם משרתים רבים ובעלי מלאכה.

היום ניתן לבקר בקסבה המרשימה וללכת לאיבוד בין החדרים המעוצבים בעבודות גבס ופסיפסים ולהרגיש לרגע איך נראו החיים של משפחה מרוקאית רבת עוצמה. החלק בו ניתן לבקר נשמר הודות לפרויקט שיקום שהתקיים בתמיכת אונסק"ו.

קסבת תאורירת

טינריר
Tinghir

עצירה נוספת הייתה בנקודת תצפית יפה על טינריר, שבעמק הטודרה. טינריר זו עיר קטנה, מקסימה ותיירותית, למעשה היא נראית כמו כפר וחלק מכנים אותה "כפר הטודרה".
העיר נמצאת במרכז נווה מדבר במרגלות הרי האטלס ומכילה המון מטעי תמרים, עצי דקל וגנים ירוקים. זו העיר המרכזית בעמק הטודרה ומי שחי שם זה השבט הבֶּרְבֵּרִי טודגה.

טינריר

קניון הטודרה
Todra Gorge

לא רחוק מטינריר נמצא קניון הטודרה, בו זורם נהר הטודרה והוא אחד מערוצי הקניון היפים בעולם.
בעבר הקניון היה מכוסה בקרחונים, ובתקופת הקרח האחרונה, כשהקרחונים נמסו, אחד מהם זרם בערוץ הנחל ועיצב את קירות המצוק. המצוקים שעשויים מאבן גיר, מתנשאים לגובה של כ-300 מ' (בחלקם אפילו עד 400 מטר) והם בגווני חום/אדום/כתום בוהק.

הקטע המתוייר ביותר של קניון הטודרה הוא ב-600 המטרים האחרונים שלו, בו הקניון הופך להיות צר ויש בו כמה נקודות עוצרות נשימה, זה אחד המקומות המתויירים והיפים במרוקו, עם ספוטים מהממים לצילום. לאורך הנהר תמצאו דוכני מזכרות לתיירים וגם מקומיים שעושים פיקניק.
בנוסף, האזור המתוייר אפילו נגיש, וניתן להגיע אליו גם ברכב ולא רק רגלית.

חובבי טרקים ומטפסי הרים יהנו פה במיוחד כי קירות המצוק מהוות אתגר למטפסים עם מסלולי טיפוס ייחודיים וסנפלינג.

קניון הטודרה

הכרת הלבוש הבֶּרְבֵּרִי המסורתי
Traditional Berber Clothing

בהמשך הדרך לכיוון מדבר סהרה, עלי עצר לנו באחת החנויות בכפר שנקרא אמלאל, כדי שניכנס לאווירה הברברית ונתנסה בלבוש המסורתי של המקומיים. הלבוש מתאפיין בגלימה מסורתית (בצבעים שונים), לנשים יש רדידים צבעוניים שעוטפים את הראש, ולגברים מטפחת מסורתית מגולגלת מסביב לראש.

עלי, שהוא גם בֶּרְבֵּרִי, סיפר לנו שהברברים הם התושבים המקוריים של צפון אפריקה והראשונים שחיו במרוקו, עוד לפני הערבים. השפה הברברית היא אחת השפות הרשמיות במדינה, יחד עם ערבית וצרפתית.

הברברים מכנים את עצמם "אימאזיגן", פירוש המילה היא "בני חורין" בשפה הברברית (זאת משום שלפעמים "ברברים" נחשב לכינוי גנאי). את השם "בֶּרְבֵּרִים" נתנו להם על הרומאים ששלטו בחלקים ממרוקו, אך מעולם לא הצליחו לשלוט באזור הסהרה.

כיום ברברים רבים גרים בערים הגדולות במרוקו וגרים לצד האוכלוסייה הערבית.

לבוש ברברי מסורתי

מרזוגה, מדבר סהרה
Merzouga, Sahara Desert

התחנה האחרונה שלנו ביום השני של הטיול הייתה במרזוגה. מרזוגה הוא כפר קטן ותיירותי במדבר סהרה, כ-50 ק"מ מהגבול עם אלג'יריה.

הכפר מאוד תיירותי ופופולארי עד כדי כך שהוא כונה "פארק שעשועים מדברי", בעיקר מהסיבה שהוא קרוב לדיונות ארג צ'בי (Erg Chebbi), הדיונות הזהובות המפורסמות של מדבר סהרה. הדיונות מתנשאות לגובה של 150 מטרים ונחשבות למקום המושלם לצפייה בזריחה או בשקיעה של מדבר סהרה.

כדי להגיע ממרזוגה לדיונות יעמדו בפניכם שתי אופציות: האחת היא להגיע למלון שבחרתם ברכיבה על גמלים והשנייה היא באמצעות ג'יפ. אנחנו בחרנו את האופציה הראשונה.
נפרדנו מעלי למשך היום ועלינו על הגמלים לרכיבה ראשונה במדבר! לאורך הדרך עצרנו כמובן לתמונות ועלינו רגלית על הדיונות הגבוהות כדי לצפות בשקיעה מלמעלה. בסוף המסע הגענו למלון המדברי שלנו שהוא למעשה מחנה אוהלים בשם Magic Luxury Camp, בו התקבלנו בברכה עם תה ועוגיות.
המחנה מורכב מאוהל ראשי עם שולחנות ומקומות ישיבה, בו אוכלים את הארוחות ומחוץ אליו ישנם אוהלים קטנים יותר שהם חדרי השינה ובהם תמצאו כל מה שאתם צריכים. בסביבות השעה 20:00 הוגשה ארוחת ערב מקומית נדיבה ומשביעה ולאחריה יצאנו לשבת ליד המדורה, לשמוע שירים וניגונים ברברים ואפילו קיבלנו שיעור נגינה. חוויה שאסור לפספס.

אם יש לכם מספיק זמן במרזוגה תוכלו לעשות אטרקציות נוספות (בתשלום נוסף) כמו – טיול טרקטורונים / באגי במדבר, סנד-בורדינג, סדנת בישול מקומית של אוכל ברברי ועוד.

ממש לאחרונה חסן (הבעלים של morocco-excursion) עדכן אותנו שהוא פתח את המחנה המדברי החדש שלו Mouhou Luxury Desert Camp, שנמצא גם בדיונות ארג צ'בי שבמרזוגה. גם המחנה הזה מורכב מאוהלים עם חדרי השינה ומספק את כל הפינוקים שאנחנו קיבלנו.

למחרת בבוקר התעוררנו כדי להנות מהזריחה במדבר, טיפסנו על הדיונות ואז ניגשנו לארוחת הבוקר, אחריה ארזנו את הדברים ונפרדנו מהמחנה. גם בדרך חזרה תוכלו לבחור בין רכיבה על גמלים לבין נסיעה בג'יפ, גם הפעם בחרנו בגמלים. כשהגענו חזרה למרזוגה עלי חיכה לנו מחוץ לחולות המדבר וגם המזוודות גם הספיקו להגיע כבר לרכב.

ממרזוגה התחלנו בנסיעה לכיוון העיר פז. הנסיעה לפז היא ארוכה ולוקחת כמעט יום שלם. בדרך עשינו עצירות לארוחת צהריים והתרעננות בכמה עיירות מרכזיות בדרך כמו ארפוד (Erfoud), מידלט (Midelt) ואיפריין (Ifrane) שמכונה שוויצריה של מרוקו.

הגענו לפז לקראת הערב, סיימנו את הטיול בבית קפה מקומי בשתיית תה מרוקאי עם עלי, רגע לפני שהוא לקח אותנו לריאד שלנו בפז.

נשמח אם תשתפו את האתר ותעזרו לנו להגיע למטיילים נוספים שמתכננים להגיע למרוקו ואל תשכחו לשלוח גם לשותפים שלכם לטיסה!

עוד מקומות שכדאי לכם להכיר

הירשמו עכשיו וקבלו טיפים ומדריכים לפני כולם

© All Rights Reserved SOTravelBlog, 2021.